eiler mindre del eger rum, äfvensom då mera än en fjer-
dedel af lasten lossas, hvilket förhållande bör af Tullbe-
tjeningen vid lossnings-tillfället utrönas af den skepps-
handling, som utvisar fartygets drägtighet. — Fartyg,
inhemskt l!er främmande, som i Svensk hamn intagit
en del af sin laddning, må i annan Svensk hamn, der
Sjötulls-kammare är, intaga fyllnad deri. På hvart och
ett ställe erlägges tull för hvad lastadt blifvit; men skepps-
umgälderne betalas till fullo endast på första inlastnings-
stället, derom bevis på passet meddelas.
f 22. Skeppare vare skyldig att, på sätt Seglations-
Ordningen stadgar, å märkrullan noga anteckna sitt för-
våd af lifsmedel till mängd och beskaffenhet, vid den
påföljd för uraktlåtenhet deraf, som högstberörde för-
ordning bestämmer; och må det förråd, som för besätt-
ningens behof till begagnande om skeppsbord finnes nö-
digt, befrias från tull och andra afgifter i utlastnings-
orten.
Till provision må, under sådana vilkor, jemväl kun-
na hänföras följande qvanliteter: Vin, Brännvin, Caffe
och Risgryn, nemligen:
För fartyg, kommande från Östersjön, eller till
någon hamn i flalland samt Göteborgs och Bohus
Län från Nordsjö-orter samt Holland, England och
Franska IVestersjö-hamnarne: 3 kannor Vin, 2 kan-
nor Brännvin, 2 skålp. Caffe och 3 skålp. Risgryn,
räknadt på hvarje person af besättningens och passage-
rares antal; samt
För far tyg, kommande från orter utom Östersjön,
med undantag af nyssnämnda fart till Halland och Bo-
hus Län: 5 kannor Vin, 4 kannor Bränvin, 4 skålp.
Caffe och 6 skålp. Risgryn, på enahanda sätt beräk-
nadt.
Härvid bör för öfrigt iakttagas, att vin och bränvin
icke mot hvart annat utbytes, så att den, som har minr-
dre af den ena, ej får för sådan brist mjuta ersättning
. den andra varan, äfvensom att hvad af dessa och öf-
riga :nämnde proviant-artiklar öfverstiger en skeppares
ofvanföre bestämda förråd i utlastningsorten skall det
till införsel lofgfna owvilkorligen förtullas. Med det för-
bjudna förfares på sätt, angående dylikt gods finnes
stadgadt. :
Hyad af inrikes producerade, enligt utgående tullpas-
passet, med fartyget bevisligen utforda provisions-varor
öfverblifvit, må vid ankomsten tullfritt disponeras.
Hvad af de öfriga medgifna provisions-förrådet icke
under vistandet i Svensk hamn om bord användes, må,
derest det ej till qvarblifvande förtullas, med fartyget
ater utföras.
f. 23. Nödigt förråd af lifsmedel för skepps-besätt-
ningar, antingen fartyget inlöper i Svensk hamn, eller
lifsmedlen derifrån med skepps-båt hämtas, befrias från
utförsels-tull och andra dermed förenade afgifter.
Svenska fartyg få äfven till skepps-behof tullfritt in-
vaga öfriga fornödenheter, som till skeppets behof, i
mon af dess storlek. kunna anses oundgänglige, hvar-
till äfven må räknas 1 famn Wed, 1 tunna Tjära, en
half tunna Beck, 2 st. Ar- och 4 st. Spak-ämnen för
hvarje 20 laster af fartygets drägtighet och derunder.
Främmande fartyg må deremot ej eller till skeppsbe-
hof intaga sådane förnödenheter utan erlaggande af der-
för belöpande tullafgifter.
24. På det Skeppare och Besättningar å Svenska
Cravel-fartyg, större eller mindre, må komma till säkert
åtnjutande af den föring, som uti K. Maj:ts år 1748
-.utfardade Reglemente, dem till uppmuntran blifvit til-
lagd, har K. M:t i nåder förordnat, att Skeppare och
Besättning, antingen något eller intet inkommande gods
under föring varder angifvet, skola vid den Sjötullskam-
mare, der lossning sker, af den tull, som för fartygets
medbragte last inflyter, mot behörigt qvitto, erhålla dess
föring, utgörande vid fart från Ostersjön: för en Skep-
pare En RB.dr 16 sk., för en styrman 28 sk., och för
de öfrige af Besättningen så väl som gossar, hvardera
21 sk.: från Nordsjön och de i Canalen belägne
örter, Holland, England, Frankrike samt Spanien
och Portugal för en Skeppare Sju R:dr 9 sk.; för en
Styrman Tre R:dr 28 sk. och för det öfriga Skepps-
folket, hvarje person, Två R:dr 42 sk., samt från Me-
delhafvet och Levanten: Skepparen Nio R:dr, Styr-
mannen Fyra R:dr 24 sk., och för hvardera af den öf-
riga Besättningen Tre R:dr 28 sk., allt Svenskt Banko;
men, här anl: ända antingen med barlast, eller från Po-
mern och Wismar, endast med Spannmål och Ull, bestås
Skeppare och Besättning, efter förra vanligheten, ej nå-
gou föring, från hvilken förmon äfven inhemska, på
klink byggda, samt utländska fartyg äro uteslutna.
Skeppare, som kommer från Medelhafvet, men tillika
intagit last uti Vestersjöhamnar, njute Medelländsk föring,
när tullen för de från Medelhafvet i Svenskt helfritt
fartyg medbragta varor stiger, till en fjerdedel af tull-
beloppet för de varor, som annorstädes blifvit inlasta-
da MWVid ett annat förhållande hectåc andact den min