por: den ena var den, att man jemnförde den i luften
uppburna ballongen med ett af vattnet burit skepp, och
försökte att enligt denna grundsats styra ballongen så-
som ett skepp; den andra var, att ballongen blet utsatt
för en beständig kretsformig rörelse i Julten. Dessa
klippor har man synbarligt förbisett, af den anledning,
att man icke betänkte huru skeppet på samma tid rör
sig i två elementer, vatten och luft. Detta är nära nog
obegriphgt då man besinnar, att en hvar lätteligen kan
fatta skillnaden emellan fartygets rörelse, på hvars segel
luften, men icke vattnet, verkar under det att vattnet,
men ej luften, verkar på dess ror, och ballongens, hvars
roder sålunda icke kan bestämmas af luftens rörelse.
Denna åsigt har äfven nu gjort sig gällande vid nya:
lultskeppets inrättande. Man har derföre sökt en jemu-
förelse emellan den i luften framdrifna ballongen och
den i vattnet simmande fisken, och man har sökt att så
mycket som möjhgt efterhärma den sednares rörelsekraf-
ter, m. m.
För att derföre erhålla den nödiga simmkraften har
man gifvit ballongen formen af en horizontel, vid hvar-
je sida i en con utlöpande eyhnder, hvars dimensioner
äro tillväcklige för att emottaga 200,009 kub. fot gas.
Ballopgen liknar härigenom en stor vallisk; och vid
den hänger gondolen. Denna är 75 fot lång, har full-
komligt skapnaden af ett litet skepp, och har 1 midten
en med vatuentätt lipne öfverspänd kajuta, i hvilken 20
personer beqvämt kunna sitta eller stå. Liksom fisken,
medelst en honom egen organism, rörer sig upp och
ned i sitt inhemska element, allt efter som han öppnar
eller sammanmrycker luft eller simmblåsan, har älven
skeppet erhållit en inrättning, hvarigenom en del af ga-
set undandrages cylindern och inneslutes i två jernrör,
som löpa utom gondolen. Apparatens derigenom ökade
specilika tyngd gör att alltsamman således kan nedlalla.
Blir åter den inneslutna kraften frigjord, utvidgar sig ga-
zet, går åter in i ballongen och alltsamman uppstiger.
Man kan således derigenom stiga eller falla efter hehag.
Sedan nu detta ändamål var vunnet gälde det att gö-
ra en horizontel rörelse möjlig, och det är denna upp-
finnaren tror sig hafva funnit genom efterhärmandet af
fiskens stjertrörelser, äfvensom af bröst- och bukfenor-
nas bildning, hvarföre man har anbringat fyra par, två
på hvarje sida, med gondolen förbundne, hjul, hvilka
sättas i rörelse genom en af matroserna omvriden vef.
Luftens rotation tror man sig hafva öfvervunnit genom
machinens form, på det sätt att man tror sig hafva för-
säkrat sig om, att spetsen deraf allid mäste vända sig
mot vinden: hvilket likväl ännu för mig är tvifvelaktigt.
Förslagets hufvudman har äfven sjelf ännu den an-
språkslösheten att medgifva: att meningen icke är att
försöka strida mot naturen eller styra emot vinden, u-
tan att man ämnar likasom sjömannen afvakta gynnan-
de väder. Men, säger han, hvar och en kan ju sjelf
öfvertyga sig om de ofta rakt emot hvarandra löpande
lufiströmmarne, samt huru vinden på jordytan blåser i
en riktning, under det att de högre molnen visa sig ta-
ga en alldeles motsatt; och deraf bör slutas till möjlig-
heten, att alltid kunna våga uppstiga, för att sedan läm
pa sig efter luftlagrens olika inbördes förhållanden samt
deras olika vindar.
Det är väl sagdt att luftseglingsresorna skulle börja i
Augusti månad; men, af hv vad anledning vet man ej,
synes en längre utdrägt dermed komma att ega rum.
Kanske torde entre-betalningen af 1 skilling sterling för
äskädandet löna sig säkrare än passagerareafgiften. Detta
är att förmoda, efter man utbjuder sådana biljetter, som
kunna gälla för ett helt år, till ew pris af två guincer;
och ännu ett annat förhållande gilver anledning att tro
det. De som i London byggt denna luftseglings-apparat
äro samma personer, som i Paris för ett år sedan an-
nonserade deras plan att flyga till London på en Sön-
dag; och hvilkas apparat verkligen äfven under mycket
jubel uppgick; men — efter nägra hundrade alnars seg-
ling — stannade och nedföll.