por: den ena var den, att man jemnförde den i luften uppburna ballongen med ett af vattnet burit skepp, och försökte att enligt denna grundsats styra ballongen såsom ett skepp; den andra var, att ballongen blet utsatt för en beständig kretsformig rörelse i Julten. Dessa klippor har man synbarligt förbisett, af den anledning, att man icke betänkte huru skeppet på samma tid rör sig i två elementer, vatten och luft. Detta är nära nog obegriphgt då man besinnar, att en hvar lätteligen kan fatta skillnaden emellan fartygets rörelse, på hvars segel luften, men icke vattnet, verkar under det att vattnet, men ej luften, verkar på dess ror, och ballongens, hvars roder sålunda icke kan bestämmas af luftens rörelse. Denna åsigt har äfven nu gjort sig gällande vid nya: lultskeppets inrättande. Man har derföre sökt en jemuförelse emellan den i luften framdrifna ballongen och den i vattnet simmande fisken, och man har sökt att så mycket som möjhgt efterhärma den sednares rörelsekrafter, m. m. För att derföre erhålla den nödiga simmkraften har man gifvit ballongen formen af en horizontel, vid hvarje sida i en con utlöpande eyhnder, hvars dimensioner äro tillväcklige för att emottaga 200,009 kub. fot gas. Ballopgen liknar härigenom en stor vallisk; och vid den hänger gondolen. Denna är 75 fot lång, har fullkomligt skapnaden af ett litet skepp, och har 1 midten en med vatuentätt lipne öfverspänd kajuta, i hvilken 20 personer beqvämt kunna sitta eller stå. Liksom fisken, medelst en honom egen organism, rörer sig upp och ned i sitt inhemska element, allt efter som han öppnar eller sammanmrycker luft eller simmblåsan, har älven skeppet erhållit en inrättning, hvarigenom en del af gaset undandrages cylindern och inneslutes i två jernrör, som löpa utom gondolen. Apparatens derigenom ökade specilika tyngd gör att alltsamman således kan nedlalla. Blir åter den inneslutna kraften frigjord, utvidgar sig gazet, går åter in i ballongen och alltsamman uppstiger. Man kan således derigenom stiga eller falla efter hehag. Sedan nu detta ändamål var vunnet gälde det att göra en horizontel rörelse möjlig, och det är denna uppfinnaren tror sig hafva funnit genom efterhärmandet af fiskens stjertrörelser, äfvensom af bröstoch bukfenornas bildning, hvarföre man har anbringat fyra par, två på hvarje sida, med gondolen förbundne, hjul, hvilka sättas i rörelse genom en af matroserna omvriden vef. Luftens rotation tror man sig hafva öfvervunnit genom machinens form, på det sätt att man tror sig hafva försäkrat sig om, att spetsen deraf allid mäste vända sig mot vinden: hvilket likväl ännu för mig är tvifvelaktigt. Förslagets hufvudman har äfven sjelf ännu den anspråkslösheten att medgifva: att meningen icke är att försöka strida mot naturen eller styra emot vinden, utan att man ämnar likasom sjömannen afvakta gynnande väder. Men, säger han, hvar och en kan ju sjelf öfvertyga sig om de ofta rakt emot hvarandra löpande lufiströmmarne, samt huru vinden på jordytan blåser i en riktning, under det att de högre molnen visa sig taga en alldeles motsatt; och deraf bör slutas till möjligheten, att alltid kunna våga uppstiga, för att sedan läm pa sig efter luftlagrens olika inbördes förhållanden samt deras olika vindar. Det är väl sagdt att luftseglingsresorna skulle börja i Augusti månad; men, af hv vad anledning vet man ej, synes en längre utdrägt dermed komma att ega rum. Kanske torde entre-betalningen af 1 skilling sterling för äskädandet löna sig säkrare än passagerareafgiften. Detta är att förmoda, efter man utbjuder sådana biljetter, som kunna gälla för ett helt år, till ew pris af två guincer; och ännu ett annat förhållande gilver anledning att tro det. De som i London byggt denna luftseglings-apparat äro samma personer, som i Paris för ett år sedan annonserade deras plan att flyga till London på en Söndag; och hvilkas apparat verkligen äfven under mycket jubel uppgick; men — efter nägra hundrade alnars segling — stannade och nedföll.