stormar och hårdt väder, men med Oden och Gylfe tillsammans, vid ett sådant tillfalle, kan jag försäkra Artikel-författaren och alla dem, som på honom kunna tro, att kapplöpningen skulle för den sistnämda , utfalla ojemförligt sämre, än i det vackra väder de sist voro i sällskap. Som jag i det föregående åberopat en med Oden i sällskap med Gylfe gjord sednare resa den 25 och 26 Juni till Westervik, så åligger det mig att derom meddela följande uppgift, hvilkens egenskap att vara fullt sannfärdig gör, att den i någon, fastän ringa mån , afviker ifrån den i StatsTidningen N:o 146 för d. 29 Juni producerade. Vid afresan härifrån, låg Oden (medium emellan akter och för) 9 fot 83 tum djupt och Gylfe, efter samma beräkning, 9 fot Ai tum, således med en skillnad till Odens nackdel af Är tum svårare lastning. Gylfes hjul ligga, såsom förut är sagdt, 4 tum lägre än Odens, hvaraf till dennes fördel deremot uppkommer en skillnad af 4 tum högre gripande skoflar, hvilken jag, efter Artikelförfattarens exempel, kanske kunde vara berättigad att kalla obetydlig. Efter en beräkning, som utrymmet här ej medgifver att intagas, och hvaruti jag godtgjort medium af 4 RN soners vittnesbörd angående tiden, hvarunder Gylfe uppehållits af dimma, var hastigheten öfver hufvud, den tid fartygen voro i gång och till dess de till Westervik anlände, t r Oden 8.99 savators minuter i timmen (cller knop) och for Gylfe 7.41 dito, hvilken beräkning är hos mig tillgänglig att granskas af den som behagar, och enligt hvilken machinernas kraft att drifva skråfven genom vattnet, blifver (så framt man vill antaga den i teorien länge brukliga åsigten af qvadraternas förhållande) för Oden: 80.8 och för Gylfe: 54.9, oberäknadt den förres svårare lastning, och, om någon så skulle behaga, hans fördel af 3 tum å skoflarna , efter hvilken proportion (olyckligtvis för min kassa, dock ej för min heder) den betalning jag betingat utfaller alldeles bakvändt. Må hända skola ligans Ledamöter hädanefter icke finna för godt att så öppet som hittills anfalla min reputation ; men jag vet nogsamt, att de icke kunna afhålla sig ifrån att derpå i hemlighet fingra. För att, om möjhgt, äfven härpå göra ett slut, så föreslår jag ett vad, med hvilken som helst, om 10,000 RBR:dr B:ko och ersättning för alla omkostningar, att med Oden på en resa af någon viss passande längd, med mindre åtgång af bränsle än på Gylfe, omgå densamma; medgifvandes jag härvid, att Oden må nedlastas så djupt, att dess skoflar få samma läge i vattnet som Gylfes, oansedt den förres skråf derigenom kommer 4 tum djupare, äfvensom att ångan icke skall hållas högre på Oden än på Gylfe, på det att ingen måtte tro kitteln vara orsak till den större hastigheten. Det faller af sig sjelft, att färden skulle bevakas af å ömse sidor utsedda vittnen , på det att intriger ej måtte utöfvas eller oförutsedda olyckshändelser ingå i beräkningens resultat. Då jag omtalat den emot mig fiendtliga liga, som jag med skäl benämner Motala-ligan, så får jag på det högtidligaste ifrån all delaktighet deruti frikalla Styresmannen för arbetet vid Motala verkstad , Hr Frazer, för hvilkens redliga karakter jag hyser den största högaktning , och hvilkens stora skicklighet i vårt gemensamma yrke jag högeligen respekterar. Den noggrannhet i verkställighet och den elegans, som utmärka arbetet på Gylfe , behöfva icke mitt beröm. Stockholm i Juli 1835. Samuel Owen.