stormar och hårdt väder, men med Oden och Gylfe
tillsammans, vid ett sådant tillfalle, kan jag försäkra
Artikel-författaren och alla dem, som på honom kunna
tro, att kapplöpningen skulle för den sistnämda , utfalla
ojemförligt sämre, än i det vackra väder de sist voro i
sällskap.
Som jag i det föregående åberopat en med Oden i
sällskap med Gylfe gjord sednare resa den 25 och 26
Juni till Westervik, så åligger det mig att derom med-
dela följande uppgift, hvilkens egenskap att vara fullt sann-
färdig gör, att den i någon, fastän ringa mån , afviker
ifrån den i StatsTidningen N:o 146 för d. 29 Juni
producerade.
Vid afresan härifrån, låg Oden (medium emellan ak-
ter och för) 9 fot 83 tum djupt och Gylfe, efter sam-
ma beräkning, 9 fot Ai tum, således med en skillnad
till Odens nackdel af Är tum svårare lastning. Gylfes
hjul ligga, såsom förut är sagdt, 4 tum lägre än O-
dens, hvaraf till dennes fördel deremot uppkommer en
skillnad af 4 tum högre gripande skoflar, hvilken jag,
efter Artikelförfattarens exempel, kanske kunde vara be-
rättigad att kalla obetydlig.
Efter en beräkning, som utrymmet här ej medgifver
att intagas, och hvaruti jag godtgjort medium af 4 RN
soners vittnesbörd angående tiden, hvarunder Gylfe
uppehållits af dimma, var hastigheten öfver hufvud, den
tid fartygen voro i gång och till dess de till Westervik
anlände, t r Oden 8.99 savators minuter i timmen (cl-
ler knop) och for Gylfe 7.41 dito, hvilken beräkning
är hos mig tillgänglig att granskas af den som behagar,
och enligt hvilken machinernas kraft att drifva skråf-
ven genom vattnet, blifver (så framt man vill antaga
den i teorien länge brukliga åsigten af qvadraternas för-
hållande) för Oden: 80.8 och för Gylfe: 54.9, obe-
räknadt den förres svårare lastning, och, om någon så
skulle behaga, hans fördel af 3 tum å skoflarna , efter
hvilken proportion (olyckligtvis för min kassa, dock ej
för min heder) den betalning jag betingat utfaller all-
deles bakvändt.
Må hända skola ligans Ledamöter hädanefter icke finna för
godt att så öppet som hittills anfalla min reputation ; men
jag vet nogsamt, att de icke kunna afhålla sig ifrån att
derpå i hemlighet fingra. För att, om möjhgt, äfven
härpå göra ett slut, så föreslår jag ett vad, med hvil-
ken som helst, om 10,000 RBR:dr B:ko och ersättning
för alla omkostningar, att med Oden på en resa af nå-
gon viss passande längd, med mindre åtgång af bräns-
le än på Gylfe, omgå densamma; medgifvandes jag
härvid, att Oden må nedlastas så djupt, att dess skof-
lar få samma läge i vattnet som Gylfes, oansedt den
förres skråf derigenom kommer 4 tum djupare, äfven-
som att ångan icke skall hållas högre på Oden än på
Gylfe, på det att ingen måtte tro kitteln vara orsak
till den större hastigheten. Det faller af sig sjelft, att
färden skulle bevakas af å ömse sidor utsedda vittnen ,
på det att intriger ej måtte utöfvas eller oförutsedda
olyckshändelser ingå i beräkningens resultat.
Då jag omtalat den emot mig fiendtliga liga, som jag
med skäl benämner Motala-ligan, så får jag på det hög-
tidligaste ifrån all delaktighet deruti frikalla Styresman-
nen för arbetet vid Motala verkstad , Hr Frazer, för
hvilkens redliga karakter jag hyser den största högakt-
ning , och hvilkens stora skicklighet i vårt gemensam-
ma yrke jag högeligen respekterar. Den noggrannhet i
verkställighet och den elegans, som utmärka arbetet på
Gylfe , behöfva icke mitt beröm. Stockholm i Juli
1835. Samuel Owen.