Article Image
FO On nd
betalning, innan arbetet var färdigt, hvaremot jag icke
kunde påbegynna Odens machin förr än vid samma
års slut, då de formliga kontrakterna för oss begge lik-
tidigt upprättades, och ej i den stund detta skrifves
utfått återstående betalning? Ar det nu också okändt,
att jag, för att på utsatt dag kunna vara med Oden
till tjenst vid Hans Kongl. Höghet Kron-Prinsens resa
till Norrköping och till trupptransporten från Wester-
vik, måste, så till sägandes, hals öfver hufvud, bringa
machinen blott så tll vida i ordning, att den kunde
hegagnas, då deremot Gylfe nära ett helt år haft till-
fälle verkställa de små jemkningar, som vanligtvis yp-
pas vara nödiga vid ett nytt machineris uppsättande.
Och kan nägon sansad menniska begära, att ett ma-
chineri af hundradetals delar skall vid första begagnan-
det vara i den ordning som åsyftats? För uppehållet
kort före återkomsten hit, hvilket Artikel-författaren så
mysteriöst vidrörer, har jag icke att skämmas. Pjeser-
na i mina arbeten måste från början passa så nätt och
tätt, som någonsin materialierna kunna tåla; en till-
fällig utvidgning genom värmen häftade en af dessa pje-
ser (luftpumps-kannan) och påföljden blef visserligen
ledsam; — men, Gud ske lof! derjemte ett bevis på
hållbarheten af det jern, som hos mig smides.
Med känseln om bord vid gången, hvarom först
nämdes, måste menas den dallring, som i större eller
mindre män märkes på alla ångfartyg, utan undantag.
Kan det bevisas mig, alt machineriet (för hvilket jag
begärt 14,000 R:dr B:ko mindre än Motala Verk-
stad) är genom felaktigheter i verkställighet eller gång
orsaken till denna, verkliga eller inbillade , större dall-
ring på Oden än på Gylfe, och att icke orsaken må-
ste tillskrifvas fartygets och isynnerhet hjul- -utbyggna-
dernas konstruktion , så skall jag erkänna mig för en
fuskare. Det kan väl vara, att dallringen är större på
Oden än på Gylfe. Begges skråf äro lita, och troli-
gen lika stark! byggda; men läsaren märke, att kraf-
ten af machinen på den förre, är minst 50 procent
större än på den sistnämde , hvilket här längre fram
skall ovedersägligen ådagaläggas, och hvarigenom en
starkare dallring, genom en svagare utbyggnad för hju-
jen, kan blifva lätt förklarhg.
Artikel-författaren säger vidare, att Gylfes hjul ligga
4 tum lägre än Odens, hvilket är sanning, då farty-
gen ligga lika djupt lastade; men på den resa, hvarom
här är fråga, blef Oden nedlastad 8 tum djupare än
Gylfe, hvarigenom Oden hade att öfvervinna först det
motstånd, som nämde 8 tums lastning förorsakade, och
dernäst olägenheten af 4 tum då djupare gripande skof-
lar. Detta förtiges visligen af Författaren, hvilken vill
alt läsaren skall tro, att Gylfes skoflar, också vid det
tillfället, lågo 4 tum djupare än Odens, ehuru dermed
förhöll sig tvertom! Afven anföres, att Odens kittel
skulle gifva mera ånga än Gylfes, nemligen med stör-
re konsumtion af bränsle , och att detta sammanlagdt
skulle göra, att Oden, såsom orden i sin skändlighet
lyda, kunde få en obetydligt större hastighet — ett
stundom märkt företräde t fart. Men nu är den
större ångbildningen i Odens kittel en alldeles imagi-
när och outrönt omständighet , framkastad till förvillel-
se, för att om möjligt förringa, åtminstone machineriet.
Dernäst är bedomandet af ömsesidiga bränsle-åtgången,
på sätt de så kallade försöken dermed för tillfället kun-
de anställas, det gröfsta charlataneri, tydligt för hvar
och en som vet, att den ändamålsenligaste eldning och
rost-jernens förändr.ng för ombytt brännmaterial, hvil-
ket här ägde rum, icke så hastigt kan utrönas, som ett
kommando-ord framkommer, och är det här på sitt
ställe att äfven erinra, att machinrummet för den gån-
gen var så täppt, att ingen menniska kunde utstå med
eidens skötande; ändtligen — hvad hufvudsaken eller
den så lömskt framburna obetydligheten af större fart
vidkommer — så var den rätt och slätt ett försprång
al 3 sjömil i timmen, emedan detta var resultatet af
den sednare anställda resan, under hvilken machinen
gjorde öfver hufvud lika antal slag som under den,
hvarom nu talas. Klart är det emellertid, att Oden
icke kunde komma fram på denna resa förr än Gylfe,
i anseende till de tidt och ofta gifna befallningar om
machinens saktande och ångas utblåsning för att icke
komma Gylfe för nära, samt derföre att, såsom.på re-
san till Norrköping skedde , han nödgades gå rakt i
strömmen af den sednares kölvatten, hvaremot mina,
till befälhafvaren gjorda framställningar, grundade på
onödigt förspillande af bränsle, voro fruktlösa; men
hvarföre låtsar Författaren att icke känna detta? Han
vet så mycket mera hvad ingen vet, nemligen att Gylfes
kittel har den stora fördelen i våra Svenska farvatten
(framför Odens förstås), att lätt kunna eldas med tall-
ved (hvarföre icke gran eller något annat Svenskt trä-
slag ?); men sanningen är, att begge kittlarna, af hvil-
ka insendera har nåvat hevislisen utrönt företräde fram
Thumbnail