Article Image
LAMARTINES BESÖK HOS EMIR BESCHIR.
Näst efter den beskrifning vi redan meddelat, ur
den berömde skaldens resa, om hans visit bos Lady
iIStanhope, följer berättelsen om ett besök han gjor-
de hos aen bekante Druserfursten Emir Beschir,
Ibrahim Paschas vän och bundsförvant. Vi tro att
äfven detta fragment skall läsas med nöje, hvarföre
vi bär nedan iovföra detsamma.
Dagen derpå, klockan 4 om morgonen, redo vi,
Hr Parseval och jag, nedtör den branta sluttnin-
gen, som leder från Lady Stanhopes klosterlika bo-
ning till den djupa dal, der bergsfloden Belus fly-
ter. Vi genomforo dess bädd, hvilken om som-
marn är uttorkad, och började klättra uppför den
höga gren af Libanon, som skiljer byn Dgiun från
Deir-el-Kammar, d. ä. månans kloster. Detta
är Emir Beschirs palats, den suveräne furstens öfver
Druserne och alla Libanons bergsgrenar. Lady
Esther hade befallt sin läkare att åtfölja oss så-
som tolk, och en af sina Arabiske stallknektar att
vara vår vägvisare. Efter tvenne timmars ridt,
kommo vi till en dal, mera djup, trång och pit-
toresk, än någon enda af dem vi ännu passerat.
Till höger och venster om oss höjde sig, liksom
tvenne lodrätta vallar, tvenne bergskedjor af 3 till
420 fots höjd. Det tycktes som hade de först helt
nyligen blifvit sprängda från hvarandra genom ett
slag af verldsbyggmästarens hammare, eller genom
gen jordbäfning, som skakade Libanon i dess grund-
fästen då Menniskones Son, icke långt fiån dessa
berg, upphof denna sista suck, för hvilken villfarel-
seos, förtryckets cch lögnens ande föll i stoftet,
och sanning, frihet och lif drogo andan i en före
yngrad verld. De från bergets sidor lösryckta gi-
gantiska klippblock bildade — liksom kiselstenar u!t-
sådda af barnets hand ien bäck — den förtorkade
stenmassor, till en del högre och längre än stora hus.
Somliga stodo på jemna baser, liksom fasta, för en
evighet utkastade, tärningar; andra åter sväfvade
på sina vinklar och, hållna nppe genom påtryck-
ningen af andra osynliga klippor, syntes liksom
vara i begrepp att falla eller rulla, och visade bil-
den af en lefvande ruin, ett oupphörligt samman-
störtande, ett kaos af klippor, en outtömlig stenla-
vin Klippor af dyster färg, gråa, svarta, flammi-
ga och hvitspräckliga; förstenade vågor af em gra-
nitflod; icke en droppa vatten i de djupa hålorne i
denna af Syriens brännande sol till kalk förvandla-
de flodbädd; ingen ört, ingen stängel, ingen sling-
vext, hvarken i djupet eller på de uddiza stela väg-
garne på båda sidor af denna afgrund! Det var en
ocean af stenar, en katarakt af klippor, åt hvilka
mångfalden af deras former, olikheten af deras lä-
gen, de underliga böjningarne af deras fall, spelet
af ljus och skugga på deras yta, syntes gifva -lik-
som lif och rörelse. Hade Dante i en 2f sina
helfvetes-scener velat måla förödelsens öcken, tingens
undergång och fall, verldarnes och tidernas försjun-
karde i djupet, han hade blott behöft afskrifva det-
ta landskap. Belus är en flod ur verldens sista ti-
der, när eiden förtärt allt, och jorden, afslöjande si-
pa inelfvor, ej är annat än ett block af förkalkade
stenar, för fjäten af den Fruktansvärde, som kom-
mer för att hålla dom. Vi följde denna jemmer-
dal i tvenne limmar. utan att scenen vex!lade an-
Thumbnail