ta!a. verkstad, och det på O!ea af Hr Owen, hvärt
och ett af machinerierna af 120 hästars kraft. På
resan fördes Gylfe af Kapten Gosselman, men Ami-
ralen Grefve Cronstedt befann sig om bord. På
Odeu, fördt af kapit. Steyern, befunno sig Kom-
mendörkaptererne Kreuger och Sydow samt kapi-
ten Engelhard:. Men om board på Oden befunno
sig även machineriets förfärdigare Hce Brukspatron
Owen; till Norrköpiog anlände Hr Frazer från Mo-
tala verkstad, för att dirigera maschioeriet på Gyl-
fe, Det intressanta försöket af en jemförelje båda
fartygen emellan kommer således att äga rum i dag,
unaer bägge fer: ygens resa till Westervik, under
den sällsynta omständigheten att hvardera dirigeras
af sina measchigers konstruktörer. Man tyckte sig
hafva förmärkt någoa fördel å Odens sida på hit-
resav men, sedan Hr Frazer nu sjelf kommer till-
stides på sitt fartyg, kan först något tillfredsställan-
de jemförelserssuliat blifva ansedt stadgadt. Kän-
nare berömma den höga finish af båda konstruk-
tionerne. Gylfe, så väl till dess yttre som inre,.
var tillfredsställande, till och med för nationalkän-
slan. Dess fo m var ovanligt skön, efter den bästa
Amerikanska modell, långsträckt och rak; dess svar-
ta y:tre, endast upphöjdt af en smal guldrand, utan
pral, sådant som man har sett till ytterlighet t. ex.
på det Kongl. Denska Angfartyget Christian 7:de,
var ganska imponerande. Det inre svarade deremot,
uti rymlig, glad och beqvämiig inredving, men u-
tan någonting fåfängt: ögat gladdes till och med af
åsyoa af det veckra inhemska välbonade, almträdet,
som var begagr-adt till inläggning och möblnr; allt
var svenskt. Maschineriet var au jour genom glas-
kupoler. Men nogare beskrifoingar härom lära snart
blifva allmänbeten meddelade, jemte det officiella
om fartygens förestående profsegling.
— Uoder resan till Linköp ng, der DD. KK. HH.
lära komma att intaga middag, täcktes DD. KK.
HH. i förbifarten på en kort stuad besöka Leufsta,
tillhörigt Grefve Piper, der någon förfriskniog in-
togs.