Article Image
slant IF ERT LU ILLv SUL ARP MAA VERE OL LJRUVE ND
sjelfva verket kan eller bör finnas någon annan
statsin;omst än statsmedel eller bevilloing. Om,
såsom jag förmodar, svaret, i fall det meddelats,
måste blifva nekande, följer ju deraf ovilkorligt, att
den beskattning, som under namn af konvoy-afgift
hittills utgått, och hädanefter kan komma att ut-
göras, icke kan anses be o på någon önskan utan
beslut af Stände: ne, så vida deras rätt att sig sjelf-
va beskatta i följd af 57 S. R. F. ännu skall vara
gällsnde; 2:0 att Höglofl. Stats-Utskottet icke när-
mare undersökt och utredt, hutuvida de be:änklige
anmärkningar, Utskotte? uprställt, hafvasitt ursprung
från sjolfva dispositionen eller förvaltningen af en
så betydlig stafs-intrad, som konvey-afsiften hit-
tills utgjort. och 3:o att då Utskottet föreslagit be-
rörde afgifts fortfarande med 10 procent af allim-
port-tull, derigenom utan tvifvel en förhöjo:ng, i
stället för nedsittoinvg uppkommer, envär afgiften
förut väl i vissa fall utgjort 15, men i de fleste
endast 5 procent. — Hvad nu angår Utskottets uti
betänkandet N:o 404 framställde förslag att Ri-
kets Siänder, utom den Kongl. Maj:t i allmänhet
medgifna dispositionsrätt af öfverskotten å afgif-
ten till handels- och sjöfarts-fonden, serskildt till
Kongl. Maj:t i underd. öfverlemna ait å dessa öf-
verskoit anvisa medel för befrämjandet af Troll-
hätte kanals och slussverks bringande till lika di-
mensioner med Götha kanal, så vida Kongl. Maj:t,
efter ofvannämnde vederbörandes hörande och ef-
ter verkställd pröfning och godkännande af plan
och kostnadsförslag för arbetets utförande, finner
ett sådant bidrag från statens sida erforderligt,
Poch kunna meddelas, utan att lägga hinder i vä-
oen för andra för handelns och sjöfartens betryg-
gande oundgängeligen nödige åtgärder, kan jag
icke deruti deltaga, såsom ledande till ett alldeles
motsatt mål, än det, hvartill jag i afseende på kon-
voy-afgiften syftat, eller att inskränka den till sin
primitiva och uteslutande bestämmelse, som är att
beskydda svenska handeln på medelhafvet; och yr-
kar jag på denna grund afslag på betänkandet, så
vidt det innefattar nyss åberopade tillstyrkande,
utan att derigenom på något sätt bestrida nyttan
af Trollhätte kanal och slussverks utvidgande; men
följande den grundsatts, att hvad som till ett be-
stämdt ändamål är anslaget, icke bör derifrån ryc-
kas, och att det efter min tanka saknar rättsgrund
att ålägga den,som drifver handel på utrikes ort
och derföre behöfver skydd, att lemna bidrag äf-
ven till befrämjande af vattenkommunikationer in-
om landet, hvartill medel på andra vägar böra sö-
kas, eller också helt och hållet uteblifva.
Hr; EKERMAN bestred ej nyttan af Trolhätte
kanals ombyggnad, ej heller rigtigheten af de öfrer
omkostnaderne dertill uppgjorde kalkyler, ehuru er-
farenheten ej sällan visat misskalkyler till flere mil-
lioners belopp. Det vore dock orätt att taga med-
len härtill ifrån Konvoykassan. RB. St. hafva visat
handelsstäderna völsilja, då BR. St. beslöto att öfver-
skotten af Konvoymedlen skulle användas till han
delns upphjelpande. Denna välvilja skulle nu för-
svinna, om RB. St. gillade detta betänkande. Dess-
utom f:uktade talaren, jemte det han instämde i
sista delen af Hr Hallings yttrande, att några till-
gångar ej stode att få ifrån konvoykassan, sedan
Göta kanal derifrån vetat skaffa sig ett lån af
60,000 Rdr Hr E. yrkade återremiss.
Hr RYDIN yrkade likaledes återremiss. Hr GRA-
PENGIESER talade emot betänkandet och yrkade
afslag.
Hre HOLM, SANTESSON, WIJK, CEDERBORG,
BÅÅTH, LEFFLER m. fl. talade för bifall till be-
tänkandet. Genom Trollhätte kanals bringande till
lika dimensioner med Göta kznal skulle just Sven-
ska handeln på det kraftigaste upphjelpas, och
således det med öfverskotten af Konvoymedlen å-
syftade ändamål vinnas. Fördelarne voro nemli-
gen en ökad trafik på kanalen, deraf uppkommen
besparing af den Sundska tull, Sverige vid Helsing-
ör erlägger, samt en ökad inkomst af en lifligare
transitotrafik genom denna kanal, som då skulle
mera begagnas af de mellan Ryska hamnar och
England samt sydvestra Europa gående fartyg.
Förrän en sådan ombyggnad sker, kan aldrig Gö-
tha kanal gifva hälften af den vinst, man deraf
borde beräkna och Hr Santesson trodde till och
med att den tid skulle komma, då man skulle fin-
na sin vinst vid att äfven utvidga Götha kanals di-
mensioner.
Genom votering bifölls Betänkandet.
Thumbnail