Article Image
allmänhet, och särdeles Transitofarten, har äfven ej utan skäl varit öfverklagad. Emellertid fästes en och annans uppmärksamhet härvid, och af ett nyss beslutadt etablissement i Söderköping af tvense Handlande af känd solidite och vigilans, kan mar troligen vinta sig ej obetydlg uppmuntran för efte: följd af andra, icke endasi uti egsa expeditio er kanaivägen, utan äfven, och hvad vida mera verkar, medelst erbjudande expediton på hilliga vwvilkor (hittills föga kände bland Svenske Handlande) af kommission :g30ds3. Det stora hinder för fartens begagnande hela vägen från haf till hs f med så stora fartyg, som Gö5ta kanal: dimens oner medsifva passera, hvilket består ui Trollhätte Slu:sverks dimensioner, är dock det hufvudsakligaste, förutan hvars afbjelpande fådernes!andet icke kommer att i stort skörda frugten af de ned agda stora summorna på Göta kanal. Af den omkrirg 52 sjömil linga passagen från Götebo-g till Östersjön utgöra frollhätte ksna! och slu:sar icke fu!lt ea half mi janen för desammas bringande till lika dimension med Göta kanal är uppgifven, och Rikets Ständers Stats-Utskott har, inseende dess vigt, äfven fästat Rikets Ständers uppmärksamhet derpå, En sak, som så nära rör en af de vigtigaste kommunikationer, bör vin-, na Rikets Siänders både förord och understöd, samt Regeringens kraftiga hägn och befordrande till fullbordan. .

28 januari 1835, sida 4

Thumbnail