lagsstämma, erbjödo Aktieägare i det redan färdi-
ga fartyget Amiral v. Platen subskribenterne för
det tillämnade andra, att sluta sig till dem uti ett
gemensamt Bolag under en styrelse, och att beräk-
na denna förening allt från början, emot en ut-
delning till det förstnämnde Bolagets intressenter i
ett för allt af io procent å deras Aktiekapital,
R:dr 33,000 Banko, för hvilket belopp Ång-paket-
fartyget Amiral v. Platen i dess nuvarande full-
bordade skick, och inberäknadt ett inventarium af
omkring 150 famnar ved till nästa års resor nu
skuldfritt äges.
Efter den erfarenhet, som blifvit vunnen un-
der den gjorda höstresan på Götheborg, är detta
fartyg med sitt vid Motala tillverkade machineri
af tvenne gånger sexton hästars kraft, måbända
det bästa, som hittills åstadkommits i Sverige, och
utländske sakkunnige personer, hvilke sett detsam-
ma, hafva tillagt, fika godt med hittills kän-
de utrikes förfärdigade, och det ofvannämnde kost-
nadsbelopp, jämfördt med andra ångfartyg, snarare
lågt än högt; detta är desto mera tillfredsställan-
de, som både fartygs och machineriets konstruktion
till form och storlek har måst inskränkas efter
Trollhätte slussverks trånga dimensioner; machine-
riet till andra fartyget kommer ock företrädesvis
att beställas vid Motala verkstad, och bestyret der-
med, äfvensom anskaffande af sjelfva fartyget, upp-
drogs nu af öfrige närvarande Bolagsmän, åt desamme
herrar, KommendörKapten Sydow, KommerceRådet
Santesson och Grosshandlaren Hedberg, hvilka hit-
tills utgjort Bolagets för Ångfartyget Amiral v.
Platen, Direktion.
Under aktieteckningen till det andra fartyget
hafva flera yttrat särskilt hog att intressera om ett
eller annat ytterligare ångfartyg, åtföljdt af några
däckade pråmar till godsförning på kanalvägen, så
väl emellan Stockholm och Götheborg, som öfrige
orter invid denna farled; utvecklingen af denna
goda id torde dock till en del bero på utgången
af så väl tillstundande val af Direktion för Götha
kanal och Motala verkstad, som af den vid riks-
dagen väckte motion att möjliggöra en snar om-
byggnad af Trollhätte kanal, äfvensom härpå kom-
mer att inverka ordnandet för nästkommande år
af Ångfartyget Sleipners resor på sjön Wenern,
och om det till kompletterande af ångbogserings-
kedjan ännu felande Ångfartyg i norra ändan af
Götha elf ej längre kommer att saknas.
nn ERA REA RARE EE RER EE