Article Image
i bladet, ett helt stycke uteslutet, som innefattade
följande upplysning om pjesens omfattning och före-
mål, och hvilken bordt förekomma framför det först
intagna utdraget:
Tragediens handling börjar vid den tidpunkt, då
Demostenes var förvisad från Athen, och omfattar
hans återkallarde till denna stat, hans tal på tor-
get derstädes ermot Eschines, hans beskickning till
Konung Filip och slaget vid Cheronca, samt slutar
med hans död. Dessa äro hufvudhäöndelserne uti
de särsiilte akterne.
Sjelfva början af sorgespelet invefattar en na-
tur- ceccb fentasimålning, uti en scen vid hafsku-
sten emeilen Demosteness dotter Erigone och kans
gamle slaf, Benno.)
Red. har dessutom i dag ifrn Kapten Lindeberg
blifvit anmedad meddela den upplysningen, att icke
hela pjeser, utan de fyra sista akterna deraf, äro
skrifne i fange!set, sam! alt den I akten författades
redan 1829.
Vi skulle össka att utrymmet medgaf oss att
äfven meddeia scenen på torget i Athen mellan E-
schines och D:nostheres, och beskrifoingen på de
olika intryck deras tal göra på de lättrörlige Athe-
niensarne. Förf har deruti nedlagt många begrund-
ningsvärda fankar angående dear varsamhet, som ära
och pligt bjuder en svagare stat, hvilken vill be-
hålla sin sjolfståndighet, att laktlaga, för att ej in-
5 33
söfvas af de vänskepsförsärringar, hvarunder en
starkare granne ofta döljer sia sluga herrskarepoli-
tik och eröfriagslystnad. Men för att inskränka
oss till så mycken korthet som möjligt, öfvergå vi
till den scen i tredje akten, som afhandlar samta-
let emellan hjelten i sorgespelet och den Macedoni-
ske Konungen, hvilkas tneningar om Konungar och
folk Förf. iriressant skildrat ifrån de särskilda syn-
punkter, som bestimmas af de båda samtalandes o-
lika ställning och tänkesätt:
Thumbnail