Article Image
i bladet, ett helt stycke uteslutet, som innefattade följande upplysning om pjesens omfattning och föremål, och hvilken bordt förekomma framför det först intagna utdraget: Tragediens handling börjar vid den tidpunkt, då Demostenes var förvisad från Athen, och omfattar hans återkallarde till denna stat, hans tal på torget derstädes ermot Eschines, hans beskickning till Konung Filip och slaget vid Cheronca, samt slutar med hans död. Dessa äro hufvudhäöndelserne uti de särsiilte akterne. Sjelfva början af sorgespelet invefattar en naturceccb fentasimålning, uti en scen vid hafskusten emeilen Demosteness dotter Erigone och kans gamle slaf, Benno.) Red. har dessutom i dag ifrn Kapten Lindeberg blifvit anmedad meddela den upplysningen, att icke hela pjeser, utan de fyra sista akterna deraf, äro skrifne i fange!set, sam! alt den I akten författades redan 1829. Vi skulle össka att utrymmet medgaf oss att äfven meddeia scenen på torget i Athen mellan Eschines och D:nostheres, och beskrifoingen på de olika intryck deras tal göra på de lättrörlige Atheniensarne. Förf har deruti nedlagt många begrundningsvärda fankar angående dear varsamhet, som ära och pligt bjuder en svagare stat, hvilken vill behålla sin sjolfståndighet, att laktlaga, för att ej in5 33 söfvas af de vänskepsförsärringar, hvarunder en starkare granne ofta döljer sia sluga herrskarepolitik och eröfriagslystnad. Men för att inskränka oss till så mycken korthet som möjligt, öfvergå vi till den scen i tredje akten, som afhandlar samtalet emellan hjelten i sorgespelet och den Macedoniske Konungen, hvilkas tneningar om Konungar och folk Förf. iriressant skildrat ifrån de särskilda synpunkter, som bestimmas af de båda samtalandes olika ställning och tänkesätt:

7 oktober 1834, sida 3

Thumbnail