Konstitutious-Utskottets Memorial, med s. k. för-
slag, som åsyfta Tryckfrihets-Förordningens
aterbringande, i vissa delar, tilldess ursprung-
liza skick.
Med Tryckfrihet förstås, jemlikt 86 Reg. Formen,
hyarje Svensk mans rättighet att, utan några af den of-
fentliga makten i förväg lagda hinder, utgifva skrifter, att
sedermera endast inför laglig Domstol kunna tilltalas för
deras innehåll, oeh att icke i annat fall kunna derför
straffas, än om detta innehåll strider emot tydlig Lag,
eifven att bevara allmänt lugn, utan att återhålla allmän
upply-ning.
Denna 9. är ännu oförändrad, och lärer väl framgent för-
blifva det, äfven om yttrande-rätten ville obetånksamt ar-
beta på sin egen förstöring. Något försök till omedelbar
rubbning af samma stadgande, som ensamt utgör den bästa
Tryckfrihets-Lag , har hittills ej blifvit vågadt och skall
troligen cj heller hädanefter vågas, så länge en rad af Rege-
rings-Formens bokstaf och en gnista af Stats-Författningens
anda finnas öfriga.
Emellertid gifves det en yngre, också gällande Grundlag,
Tryckfrihets-Förordningen, hvilken, efter flera undergångna
ändringar, blifvit försatt i uppenbar strid mot Hufvud-
Grundlagen, förmedelst vi-sa, från början provisoriskt an-
tagna, men alltsedan med grundlagskraft qvarstående bestäm-
melser , som följaktligen ej kunna annorlunda än i grund-
lagsenlig ordning upphbäfvas och försvinna.
Redan sjelfva ingressen till Tryckfrihets-Förordningen in-
nefattar en oriktig och vanställd citation af förenämde 86
5 , så väl genom den tillkomna mellanmeningen af Tryck-
fribets-Lagen ej föreskrifna,? som genom uteslutandet af
det vigtiga och betydelsefulla ordet endast. På denna
begsväma bana kunde, till trotts af Svenska Statsförfattnin-
sens Habceas-Corpus eller Regerings-Formens 16 9, hvilka
hinder som helst läggas för skrifts utgifvande, om blott de
sanktionerades till reglementariska undantag i den under-
ordnade Tryckfrihets-Lagen; cch rättigheten att tilltalas
inför laglig Domstol synes i sauning icke vara afsynnerligt
värde, så framt ansvarigleten derjemte kan yrkas och mätas
inför och af en annan myndighet.
Lika rakt i principen, men betävkligare i verkningen,
strider, mot 86 8 Regerings-Formen , det i Tryckfrihets-
Förordningens 4 Y. insalta S:de moment, angående Indrag-
ningsmakten af Tidningar och Periodiska Skrifter Ty cer-
k as måste, att denna magt lägger hinder i förväg cmot
skrifters utgifvande och fortsättning, medför indirekt till-
tal för skriftens innehåll annorstädes än vid laga Dom-
stol, och tillskyndar utgifvaren bestraffuiog, utan att
han brutit emot tydlig Lag; bvartill äfven kommer alt,
oaktadt det, i ofvanberörde 16 S., lofvade skydd för per-
son och egendom , utgilvaren, genom skriftens indragning
och förbudet att vidare framträda som Redaktör, förlorar
gods samt möjligen, om än blott relatift, ära och val-
färd, utan ransakning och dom.
Icke mindre klart och väsendtligt strider, mot meromför-
mälde 86 Yg., den i 5 5 af Tryck frihets-Förordningen in-
lagda, för Svenska Lagstiftningen och Lagskipningen i öf-
rigt främmande Jury-inrättning. Samma 86 9. försäkrar
åt skrifters utgifvare den rättighet att kuona tilltalas en-
dast inför laga Domstol ; men åtal vid laga Domstol för-
utsätter ock laga rältegångsformer, och förbehåller åt den
anklagade alla bencficia juris, bland hyilka det hufyudsak-