Det är bekant att inom de tre, fyra sista åren en sådan mängd vårdslösheter vid ångfartens hand-hafvande och deraf följande olyckor inträffat, att detta förhållande i hög grad påkallar en noggrannare uppmärksamhet från fartygsagarnes :sida., Se här elt nytt exempel på sådan försumlighet från sista numret af VWestmanlands Läns tidning: MWesterås den 14 Zug. Det misstroende, hvaruti ångbåtsfarten, genom åtskilliga, ifrån vederbörande befälhafvares liknöjdbet, bristande uppmärksamhet och måhända äfven ådagalagde oskicklighet härledda, under de sednare åren inträffade företeelser, sjunkit, minskades ingalunda genom befälhafvareus å ångfartyget Josephine ådagalagde förhållande under dess resa från Stockholm till Westerås Måndagen den 11 denves. Att afsegla ifrån Stockbolm med medvetande af att pannan var sönder, var redan ett groft fel; att oaktadt detta medvetande ändå icke åt maschineriet egna mer uppmärksamhet, än att allt vattnet får bortrinna utur pannan och denna samma så uppglödgas, att derest icke genom passagerares mellankomst vådan förekommits, samma öde inom få minuter vederfarits detta fartyg, som det, som vederfors det förra med samma namn, torde med rätta få stämplas såsom alldeles oursökteligt. Till råga på allt fann Hr Kaptenen icke sin ära för när, att tvertemot sitt, de med ångfartvget Herkules till Strängnäs afgångne pessagerare, gifna löfte att, med det ifrån Stockholm reqvirade ängfartyget Upsala, transportera dem till Westerås, i stället med nämde ångfartygs tillhjelp om natten återföra sitt eget till Stockholm, lemnande passagevarne åt sitt eget öde. Tiden synes 1 sanning vara inre att beburige auktoriteter taga säkra mått och steg, att mennissolif icke strafflöst genom slikt o5? förstånd och vårdslöshet vidare må spillas.