Redan för någon längre tid tillbaka begärdes hos Red. offentlighet åt nedanstående artikel; angående frågan om ett lån till Trollhätte kanal. Då vi nu införa denna uppsats, som innehåller många intressanta fakta och upplysningar, böra vi likväl tillägga, att Red. förbehåller sig att icke härigenom anses hafva uttalat någon egen åsigt af ämnet, hvaraf vi böra tillstå att vi ännu icke haft tillfälle att taga nog fullständig kännedom, för att i frågan om ett så vigtigt och kostbart företag kunna antingen underskrifva eller för närvarande bestrida Insändarens förslag: Som Redaktionen uti någon dess Nummertidning sistlidne vår yttrat sig an:e af största nationella vigt, att, för utvecklingen af fördelar, som åsyftats med de betydliga npprffringar, staten och enskilte gjort för Göta Kanal, den del. af hela kanalfarleden igenom landet, hvars slussars och kanvals mindre dimensioner derföre äro hinderlige, bringas till samma fullständighet och dimensioner med Göta Kanals, hoppas insändaren, att Red. ock gerna lemnar rum för en kort artikel, som afser att fästa uppmärksamheten på detta ämne. — Då en motion härom redan vid Riksdagens början blifvit afgifven af enskilt Riksdagsman, Grefve O. A. Cronhjelm, har insändaren, som ej funnit denna sak hittills behandlad af något Rikets Ständers Utskott, förskaffat sig afskrift af samma motion, och önskar få fästa uppmärksamhbeten derpå. Sedan Grefven deruti fästat uppmärksamheten på de flera fördelarna af vattenkommunikationer i allmänhet, samt särskilt på den stigande trafiken på Göta kanal af en million Rdr Banko, sedan han framställt fartygsägarnes vinst af frakter, besparingen för jordbrnket af karlioch ökedagsverken, samt att, till exemp. Westergötland fått till Östersjöhamnar transportera och sälja 16,000 Tunnor säd, samt Östergötland en lika qvantitet; vidare, att säd, som i Westergötland såldes för en ringa penning, då säden i norra provinsernve noterades ovanligt högt, nu skeppas direkte till Norrland, med många andra dylika förhållanden, så yttrade Grefven: ?men ännu återstår ett stort hinder i systemet, det nemligen, att Trollhätte kanalen och slussverk äro för smala och för grunda. Troilhälte Bolag är likväl det förmögnaste Bolag i R ket, enär aktieägarne hafva 9 procent å deras utlagde penningar, och ändock ärligen, enligt oktrojen, afsätta öfverskottet, som för förhdet år utgjorde ytterligare 10 procent. Dessa öfverskott skola användas till fartens förbättrande. Alla undersökningar för ombyggnad äro gjorde. Bolaget kan lätteligen, om det mot ränta och amortissement i