Redan för någon längre tid tillbaka begärdes hos
Red. offentlighet åt nedanstående artikel; angående
frågan om ett lån till Trollhätte kanal. Då vi nu
införa denna uppsats, som innehåller många intres-
santa fakta och upplysningar, böra vi likväl tilläg-
ga, att Red. förbehåller sig att icke härigenom an-
ses hafva uttalat någon egen åsigt af ämnet, hvaraf
vi böra tillstå att vi ännu icke haft tillfälle att
taga nog fullständig kännedom, för att i frågan om
ett så vigtigt och kostbart företag kunna antingen
underskrifva eller för närvarande bestrida Insända-
rens förslag:
Som Redaktionen uti någon dess Nummertidning
sistlidne vår yttrat sig an:e af största nationella vigt,
att, för utvecklingen af fördelar, som åsyftats med
de betydliga npprffringar, staten och enskilte gjort
för Göta Kanal, den del. af hela kanalfarleden ige-
nom landet, hvars slussars och kanvals mindre di-
mensioner derföre äro hinderlige, bringas till sam-
ma fullständighet och dimensioner med Göta Ka-
nals, hoppas insändaren, att Red. ock gerna lemnar
rum för en kort artikel, som afser att fästa upp-
märksamheten på detta ämne. — Då en motion
härom redan vid Riksdagens början blifvit afgifven af
enskilt Riksdagsman, Grefve O. A. Cronhjelm, har
insändaren, som ej funnit denna sak hittills behand-
lad af något Rikets Ständers Utskott, förskaffat sig
afskrift af samma motion, och önskar få fästa upp-
märksamhbeten derpå. Sedan Grefven deruti fästat
uppmärksamheten på de flera fördelarna af vatten-
kommunikationer i allmänhet, samt särskilt på den
stigande trafiken på Göta kanal af en million Rdr
Banko, sedan han framställt fartygsägarnes vinst af
frakter, besparingen för jordbrnket af karli- och ö-
kedagsverken, samt att, till exemp. Westergötland
fått till Östersjö- hamnar transportera och sälja
16,000 Tunnor säd, samt Östergötland en lika
qvantitet; vidare, att säd, som i Westergötland
såldes för en ringa penning, då säden i norra pro-
vinsernve noterades ovanligt högt, nu skeppas direk-
te till Norrland, med många andra dylika förhål-
landen, så yttrade Grefven: ?men ännu återstår ett
stort hinder i systemet, det nemligen, att Trollhät-
te kanalen och slussverk äro för smala och för grunda.
Troilhälte Bolag är likväl det förmögnaste Bolag i
R ket, enär aktieägarne hafva 9 procent å deras ut-
lagde penningar, och ändock ärligen, enligt oktro-
jen, afsätta öfverskottet, som för förhdet år ut-
gjorde ytterligare 10 procent. Dessa öfverskott
skola användas till fartens förbättrande. Alla un-
dersökningar för ombyggnad äro gjorde. Bolaget
kan lätteligen, om det mot ränta och amortissement i