trupper ombora, amMnade all pi Svenska Kusten re-
vangera den misslyckade kuppen på Gottland; och
hvem vet icke, att Svenska flottan i mynningen af
Finska viken mötte och injagade den Ryska till
Rozervik, samt höll dev iunestängd der till början
af vintern, och dymedeist förekom en s!or olycka
för vårt. vid den tidpunkten utblo:tade land? Ja
— arukelvs författare, som talat om praktiska Sjö-
oflicerares opieion, set icke, eller vill icke veia af
dessa, den ovätldiga historiens fakta. Han vet blot,
att Englands naronalskuld blifvit ösad med 1co
millioner, hvilken summa han icke lirer anse hela
England värdt, emedan det, otan uppoffring deraf,
säker liven fallit 1 verldseröfrarens händer.
Han saxer sg för öfrigt emotse att bombhkanoner
och Angfartyg, torde innan kort, i någon möjligen
förefa!lande sjöträffning, praktiskt bevisa de
stora Linicskeppens ogagnelighet.
Som ett sidant språk tur allmänheten möjligen
an vara af förvillande egenskap, och man icke
sett det offenteligen vederlagdt, blifver det en nöd-
värd:ghet att ingå uti en undersökning om effek-
ten af boribkanoner, i jJemförelse med sådana, som
å Li. ieskepp komma att sättas emot dem. Bomb-
kanoner kopna begagnas till ett mindre antal på
undra batterierne å I nieskepp, på - ingfart ys, saml
på fartyg af en Kanonslups storlek. På Tinieskep-
pen stå de på sidan och skjuta tvers, men på Å g-
båtar och miodre farlyg måste de stå lingskepp:
sam skita i samma direktion. Såväl i Sverge som
ard:a länder, särdeles Frankrike, hafva flere för-
sök med bombkanoner blifvit anställde, hvarvid u-
röntes. alt deras port är cirka 1-2 längre än 30
och 24 pundige kanoners vuder lika elevation, och
att effek:en devaf är förfärlig, då föremålet träffas
med den modererade hastighet, att bomben fastnar
och kreverar. Men det har jemväl erfari:s, att den
hastighet bomben erfordrar, för att framdrifvas un-
der en el-vation, som är villkoret för möjligheten
att träffa genom kärnskott, är så ansenlig, att
brandiöret af den starka Jufttryckningen qväfves
och slackes, Vidare har blifvit utiönt, att en
bombkanon icke kan ladda, rikta och skjuta mera
än 12 skott i timman, eller ett hvar 5:te minut, och
som de anställde försöken alltid blifvit utförde från
land elier å fartyg uti sluten skärgård, hav man
skälig anledning till den förmodan, att på rymden,
särdeles vid öppna stränder, där hafsytan aldrig är
iemn, men val:af vinden spart så upprörd, att mån-
ga försigtigbetsmått få iakttagas vid pjesens hand-
tering, för att förekomma det den icke demonterar
sig sjelf, eller skadar eget skepp, gifves omständig-
heter, der ick e flere än 6 å 7 skott i timman kunna
skjutas, och, i de flesta fall, intet med afgjord sä-
kerhet att träffa. Slutligen har det erfarits, att en
bomb, som träffar ett Linieskepps skrof utan att
krevera, gör dervid i allmanrhet icke större skada,
än två högst tre 30-pund:ge kulor, och på dess
tackliug cen om dbult föga mera än en kula. Hvad
åter betraifar 30 och 24-pundige kanoner, så skju-
ta dessa, i de fles a omständigheter, särdeles med
den antagna nva lavett.gen, under noggrann rikt-
ning, 70 a 75 och, uti mgen omständighet med un-
dantag af storm, mindre än 50 skott hvardera i
timmen. Dessa pjeser skjuta äfven med krevadku-
lor, och hafva vid sdawe fall den fördelen framför
bombkarorver, att hastigheten 1 det värmaste kan
modereras, så att kulan icke genomborrar utan
fastnar 1 skeppet, tills brandröret, hvilket sallsynta-
re här släckes, — utbränt och explosion skett.
Det ar troligen i följd af sådana jemföselser öfver
de särskilte kanonernas kapac: tet, som bombkarouer
icke allmänt bhfvit antagne å Linieskepp, och man
har skälig anledning förthoda, att, der de blifvit i
bruk, afläggas de etter den första träffande aflär.
En öfversigt af ena och andra sortens kononers
skjutförimåga, torde alltså leda till den slutsats, att
bombkanoner ä ångfartyg på hafvet, eller dervid
belägna öppna stränder, göra i allmänhet föga
eller ingen eljekt emot Linieskepp. Delta torde,
den uti Sjökunskap och Artilleri mindre be-
vandrade, fordia att närmare utredas. Ånogkraftens
begagnande att framdrifva fartyg genom sjön med rå-
gon bet vdlig hastighet har hittills icke kunnat utsträc -
kas längre än till högst 300 Lästers drägtighet. ) Så-
dana fartyg kunna icke föra meraän två Bombkanoner,
en för-ut och en akter, således blott en emot fien-
den. Hvarirje skott som Jossas deraf, besvaras med
minst 180 från ett 74 kanonskepps 30 och 24pundi-
Åommmmemssse—-——— ERE i
) Pa floder, särdeles i Norra Amerika, finres väl
ånofurtvöe Af rr ana TaAnrc eller mrka LkfaAn Tärstrig