ga stycken, billigen fordras den enkla kunskapen, att förstå huru jorden uppgräfves, sås ech planteras med de vanligaste trädgårdsväxter, huru ett träd sättes, och slutligen öfven huru det ympas eller försdlas. Låt barnen deltaga uti och handlägga dessa arbeten, låt barnskolan och trädskolan växa upp bredvid hvarandra, och den ungdomliga tillgifvenheten skali göra sfven dessa föremål kära, såsom lofstunderrnas sysselsättningar. Gossen skall slutligen lära förstå värdet af det träd han äktat, som tilläfventyrs redan under hans lärotid, inom 3 a 5 år, räcker horom mogna frukter. Hvart och ett böru må sedan flytta med sig hem till fädernekojan de trsd dot skött och vårdat. På deita sätt sasil trädgårdsskötseln inom en mansålder blifva nationel, och värdet såväl! af skog som frakioch slöjd-träd, tika sorgfälligt uppskattas, som hu såden, gräset och potäterna.