ga stycken, billigen fordras den enkla kunskapen,
att förstå huru jorden uppgräfves, sås ech plante-
ras med de vanligaste trädgårdsväxter, huru ett
träd sättes, och slutligen öfven huru det ympas el-
ler försdlas. Låt barnen deltaga uti och hand-
lägga dessa arbeten, låt barnskolan och trädskolan
växa upp bredvid hvarandra, och den ungdomliga
tillgifvenheten skali göra sfven dessa föremål kära,
såsom lofstunderrnas sysselsättningar. Gossen skall
slutligen lära förstå värdet af det träd han äktat,
som tilläfventyrs redan under hans lärotid, inom 3
a 5 år, räcker horom mogna frukter. Hvart och
ett böru må sedan flytta med sig hem till fäder-
nekojan de trsd dot skött och vårdat.
På deita sätt sasil trädgårdsskötseln inom en
mansålder blifva nationel, och värdet såväl! af skog
som fraki- och slöjd-träd, tika sorgfälligt uppskat-
tas, som hu såden, gräset och potäterna.