gra anmärkningar i noten, dem Red. efter noggrant inhämtade upplysninvar funnit nödiga. En sig såkallad resande, nyligen anlänrd ifrån England med den nya ångbåtslägenheten emellan Hult och Göteborg, har meddelat Aftonbladet en anteckning öfver sin resa, som i nämde tidning för Måndagen den 6 Maj finnes införd. De deri anförde omständigheter hafva föranledt Författaren af denua artikel, som har betydlig brefvexling på England, att rörande desamma förskaffa sig säker upplysning och som han ifrigt nitälskar för skyndsammare kommunikationsanstalter inom riket, men nan mer för. sanning och vått, har han funnit sig föranlåten att äfven meddela allmänbeten den upplysning han bärutinaan vunnit. Författaren har ingen anledning betviffla riktigheten af den resandes uppgift, att hanäpå 19 1-2 timma emcilan London och Hull tillryggalagt 27 Svenska mil; men han anmärker, att en sådan mihet på Sverges backiga vägar med våra små skjutshästar icke på långt när är möjlig alt upphinna. Den resande omtalar vidare, att han afrest ifrån Göteborg Söndagsmorgon, hvilat 2:ne nätter under vägen, och, utan alt begagia förbud, inträffat Tisdagen kl. 6 ce m. i Stockholm. -Om man antager att den resande lemna! Göteborg Söndagsmorgon kl. 6 har han således på Go timmar rest 50 mil med obeställda hästar och hyvilat one nätter. Utan att änan betvilla sanufärdigheten af denna uppgift, som likväl synes något otrolig, för hvar och en som rest ikring uti vart land, tillåter Författaren sig cendast den önskan, att der resande måtte näget närmare uppgifva de medel, hvarigenom han åstadkommit en sådan hittills sällspord hastighet. 1) Redan i anledning af en i Dagligt Alichandas Aftontidning för den 23 Maj införd artikel, ungefär i samma syftning som den ifrågavarande, hade Författaren gjort sig den möda, att efterfråga hvilka anstalter blifvit vidtagna för Engelska postens foriskaffande till Stockholm, och derigenom erfarit, att Poststyrelsen föreslagit inrättandet af cu snällpost, som på 52 a 54 timmar bringar posten emellan Göteborg och Stockholm, redan vidtagit alla förberedande åtgärder, och intill dess deana inrättning kan sättas i verkställighet föraustaltat, att Engelska posten, i alla fall, hvarje Tisdag innan Ryska och Finska postens afgång, hit ankommer, hvilket äfven sedan början af denna mänsd ägt rum. Att Londoner brefven al den 16:de cj förr än Öusdagsmorgon den 21 blifvit till Stockholms korrespondenter utdelade, medförde, enhet Författarens tanka, ingen olägenhet, och den i Aftontidningen deröfver förda klagan, att Borrespondenterne på sädant sätt beröfvades förmånen att kunna, med den Tisdagsafton atgaende Tyska posten öfver Hamburg, besvara de Encelska brofven, bevisar endast, att denna klagan härflyter från någon, som sjelf icke känner posternes gäng: elle; gjort sig den mödan att derom skalfa sig upplysning. — ifogen korrespondent skulle nemligen mot ett drygare porto afsändt silt bref till England, om Tisdagen, då samma bref afsändt härifrån påföljande Fredag öfver Göteborg och Hull framkommit precist på samma dag, eller Fredagen i nästpaföljande veckan. Härutt ligger just fördelen af den emeHan Hull och Göteborg inrättade ångr bätsfart, att brefven aunkomma en postdag tidigare än om de gå öfver Hambura. Den resande i Aftonbladet förtäljer vidare, att S:t Georgs ångbåtsbolaget af Konol. General-Postdirektionen begärt, alt en vagn med rum för ome passagerare skulie hållas i beredskap att genast efter ängbatens ankomst föra posten ifrån Göteborg till Stockholm, och författaren, som äfven i detta afseende varit intresserad att söka upplysning, då han i handelsärender ofta är i behof att göra resor emellan Göteborg och Stockholm, har till sin förvåning erfarit, att denna uppgift är alldeles falsk. S:t Georgs-kompanict har till Poststyrelsen icke riktat någon sådan framställning 2), och det med kompanict afslutade kontrakt förbinder endast Svenska postverket till erläggande af en: summa af 1500 L. Sterl. eller omkring 19,000 Rdr Sv. B:ko för postens fortskaffande under 9 månader om året. — Poststyrelsen lärer i alla fall göra en ganska betydlig uppoffring på denna post; då de bref, som med densamma fortskaffas, icke på långt när torde inbringa denna summa. 3) i Det vore visserligen önskvärdt, att i vårt lamil jemväl, isynnerhet på alla större stråkvägar, kunde uppstå sådana diligensinrättningar, som finnas i de fleste länder, hvarest skjutsväsendet är ett regale, hvilket inbringar till det allmänna en betydlig inkomst; men Författaren måste dock medgifva, att ganska betydliga hinder ännu bäremot möta, och att med samma skäl som Engelska affärsmän fordra, att staten med uppoffring skulle bereda dem tillfälle ått på 50 å 60 timmar komma från Göteborg till Stockholm, med samma skäl kunde jemväl Tyska, Franska och 1) Författarens förundran öfver denna skyndsamsamhet minskas utan tvifvel, om ban räknar tiderva och afståndet. Om man t. ex. reser Sön. dagsmorgon kl. 4 från Göteborg, och hvilar 4 t:mmar hvarje natt, så återstå ändock 20 timmar på dygnet, och den resande behöfver således icke färdas fortare än I mil på fem qvart hela: vägen, hvilket icke är mer in den hastighet som vanligen begagnas vid skjutseo. 2) Förf. får förlåta, att vi efter inhämtad upplysning kunna försäkra, att han i denna punkt är alldeles orätt underrättad. : S:t GeorgeKompaniets agenter, tillika med en af Direktionens ledamöter som var här, gjorde tillsammans ett besök hos Hr ÖfverPostDirektören , just i ändamål al denna framställning. 3) Denna grannlagevhbet och sparsambet är i högsta måtto berömvärd; men om Postverket redan betalar för en snällpost, så äre vi Ööfvertygade, ; att nåävan förlact inoalnnda skulle unnstå af att