Article Image
il UllIlaAalit KRAUVUAdI ITA VI I UA UTA Millotalltlikn
heter påkalla nu Kanalstyrelsernes uppmärksamhet
och samverkan.
I förstnrämde afseende är det verkligen att be-
klaga, att, sedan Kanalens färdieblifvande och den
stora bolagsstämman, då nya reglementet antogs, så
litet. blifvit dervid tiligjordt, ehuru, bvad nogsamt
försports, Motala verkstad under denna tid både
kunnat och behöft få emottaga beställning, sam,
enligt hvad wi hört sagas, varfven 1 Norrköping,
Westervik om. fl. ställen äfven erbjudit sig leverera
fartyg. Ev teckning var under sistl. Sept. öppnad,
både i Motala och här, tll ett särskilt ångfartvg,
för Wettern och Wiken, och omfattades genast be-
gärligt, så att omkring 1-3:4el af aktiehehofvet blef
tecknadt; men öfverläggningarna itom Kanalbola-
get under sist. December och Jannari månader
lära icke uppmuntrat till dess fortsättande, och
Kanaldirektionen har ej heller synts lemna särde-
les uppmärksamhet åt hbehofvet af denna saks ani
merande. Teckningen för ångpaketfartvget, som är
ämnadt att gå Kanalvigen emellan Siockhbolm och
Göteborg, har, på några få aktier när, varit fullbor-
dad längesedan. och desse 4 a 5 aktier, å 502 Rdr
hvardera, lära hafva blifvit bållna öppne, egentligen
med: afseende på Göteborg, hvilken ort med skäl av-
setts böra härför intressera sig lika mycket, om icke
mera, än Stockholm, ehurn sådanot icke visat sig vid
detta tillfälle, ännu blott en enda aktie af Or är teck-
nad såsom tillhörande en Göteborgsbo. Detta paket-
fartyg lärer dock blifva färdigt ull början af Juli må-
nad, och det skall blifva intressant att erfira, hu-
ruvida opinionen icke då blir mera gynnande för
tecknandet af ännu ett fartyg. Om näigot enskilt
företag i dyliz vag synes böra bara god rinte, så
är det väl detta; och då derefter tvifvelsutan srart
skulle bilda sig utväg för ytterligare ett Angpsket-
farivg för samma fart, så att hvarje vecka ett kun-
de komma att gå åt Göteborg, och ett deritrån
tillbaka åt Stockbolm, skulle utan tvifvel det hela
snart få ett helt annat utseende. Kanval-bolagen
hafva lofvat detta första paketfartyg helfribet från
kanvalafgifter under första året, och till hälften ned-
satta under andra året.
Beträffande åter lastfartyg af tjenlig konstruktion
för kanalfarten, så har :yvärr äfven i den deien nog li-
tet blifvit tillgjordt. Redan under Trollhätte kanals
första tiotal anskaffades, igenom premiers utsättande
af dess dåvarande Direktion, uti hvilken Grefve Platen
var ledamot, ritningar och förslag till sådana far-
tyg, som skulle blifva mest ändamålsenolige för den-
na fart; enskilta Aktieägare i Verket och Handlande
i Göteborg bidrogo äfven härtill; men ritningarne
lära intill, denna; stund ligga obegagnoade, och icke
ett enda fartyg är bygdt derefter, eller till storlek och
dimensioner sådant, som en af numera Hr Öfverste
Löjtn. Ringheim författad fartygsritning. afhvilken ex-
emplar finnas i så väl: Trollhätte-, som GötaKanals
arkiver.Denna ritning! visar, att fartyg kunna byg-
gas till en! drägtighet af ända till 70 läster. Dessa
fakta, som vi från UlNförlitlig hand erhållit, visa,.
att det ej är endast Trollhätte Slussverks små di-
mensioner, som hindrat kaänalfarten att utveckla sig.
till hvad man bört kunna, påräkra, utan lika myc-
ket, att icke dess: dimensioner begagnats på långt
när till hvad-som kunnat ske; medelst användande
af fartyg utaf den Konstruktion och storlek, som
desse slussar medgifva. I allmänhet skall väl stor-
leken af de fartyg, som pas-era igenom Tiollbättan,
med! hvarje år hafva stigit; så att, då medeltalet af
drägtighet år 1801t motsvarade 139 skeppund,
så uppgick: detsamma år 1808 till 161 Skepp., år
1818 till 201 skepp. och år 1328 till 2238 skepp;
äfvensom bland de fartyg, som förlidet år passerat
Trollhättan, befunnits åtminstone 2 å 3, som hvar-
dera innehaft emellan 750 och :800 skepp. jen,
4 a 6 om hvardera 700 skepp. samt troligen några
och 20, hvardera emellan 6 eller 700 skepp.; men
rätt byggde lära de kunna draga närmare 1000 skepp-.,
och i samma mån äfven kunna rymma vida stör-
re qvantiteter latt gods, än de som nu framgå.
Om enskilte personer förenade sig i bolag, att in-
rätta en ångfartygskedja å sjöarne emellan båda haf-
ven, jemte 3 a 10 särskilta för ändamålet byggde
lastfartyg eller pråmar, skulle sannolikt denna spe-
kulation ej blifva af de minst lönande, och de
redan å Göta elf och Wenern befintiize bogse:far-
tyg skulle under första tiden mycket lätta detta
företag. Allt detta skall väl en gång gå ol sig sjeM:
men ju förr kanalen kan blifva till den åsyftade
nyttan för landet, desto bättre synes det isynnerhet
för kanalbolagen. Om derföre dessa sjelfva ej skul-
Thumbnail