Article Image
Frågan om elt snart uppnående af det ändamål, som är åsyftadt med den för hela Svenska nationen så dyra Göta kanal, är så vigtig, att man icke kan skänka för myeken uppmärksamhet åt detta ämne i närvarande ögonblick. Uti N:o 107 af denna tidning uppgafs förlidna årets trafik på kanalen. Att sluta från den passerade första månaden.af seglationstiden detta år, lofvar det att icke blifva sämre, utan troligen ej obetydligt öfverträffa 1833. I April månad, under hvars största del, eller allt från den 5:te, passagen emellan Wenersborg och Trollhättan var stängd för reparationen af Brinkebergs-kulles slussar, har dock, enligt tillförlitlig berättelse, inkomsten å Göta Kapal uppgått till öfver Banko Rdr 2700, oberäknadt Trollhätte Kanals bidrag. Men isynnerhet synes transitofarten i år mera än förlidet år fästa de trafikerandes uppmärksamhet. Intill och med den 5 Maj hade redan 4 skeppare utkiarerat från Goöteborg, alt begagna transitorättigheten, af hvilka en var destinerad på Stockholm, en på Norrköping, en på Karlshamn, och en på Kalmar, Karlskrona och Karlshamn. Den afgift, som dessa erlagt efter den biljica transitotaxan, uppgick för denna korta tid redan vill mera, än allt hvad under förl. året i Transitokanal-afgift inflöt vid Göteborg. Från Mem saknas ännu uppgift på flere än en Transitofarare, som pesserat å nedgående till Göteborg; denne var fiån Arboga, men en annan från Köping är redan på väg, och dels här i Stockholm, dels i Göteborg, ligga fartyg under lastning för denna fart. Detta

20 maj 1834, sida 3

Thumbnail