Frågan om elt snart uppnående af det ändamål,
som är åsyftadt med den för hela Svenska natio-
nen så dyra Göta kanal, är så vigtig, att man icke
kan skänka för myeken uppmärksamhet åt detta
ämne i närvarande ögonblick.
Uti N:o 107 af denna tidning uppgafs förlidna
årets trafik på kanalen. Att sluta från den passe-
rade första månaden.af seglationstiden detta år, lof-
var det att icke blifva sämre, utan troligen ej obe-
tydligt öfverträffa 1833. I April månad, under
hvars största del, eller allt från den 5:te, passagen
emellan Wenersborg och Trollhättan var stängd för
reparationen af Brinkebergs-kulles slussar, har dock,
enligt tillförlitlig berättelse, inkomsten å Göta Ka-
pal uppgått till öfver Banko Rdr 2700, oberäknadt
Trollhätte Kanals bidrag. Men isynnerhet synes
transitofarten i år mera än förlidet år fästa de tra-
fikerandes uppmärksamhet. Intill och med den 5
Maj hade redan 4 skeppare utkiarerat från Goöte-
borg, alt begagna transitorättigheten, af hvilka en
var destinerad på Stockholm, en på Norrköping,
en på Karlshamn, och en på Kalmar, Karlskrona och
Karlshamn. Den afgift, som dessa erlagt efter den bil-
jica transitotaxan, uppgick för denna korta tid redan
vill mera, än allt hvad under förl. året i Transito-
kanal-afgift inflöt vid Göteborg. Från Mem sak-
nas ännu uppgift på flere än en Transitofarare,
som pesserat å nedgående till Göteborg; denne var
fiån Arboga, men en annan från Köping är redan
på väg, och dels här i Stockholm, dels i Göteborg,
ligga fartyg under lastning för denna fart. Detta