nalbanken, hvilka vid åtskillige tillfälen blifvit igentäppte, men åler öppnät sig, till år 1802, då direktion beslöt att, under det segkation i alla fall måste vara stängd för insättningen af nya slussportar via Forsvik, denna kanalsträcka borde aftäppas samt iäckan härstädes och vid Gustorp repareras. Engelska verkmästaren Carkisle var då sjuk, och de bråda göromålen å östra linien hinvdrade min mnärvaro å den vestra, hvarföre reparation bestriddes af Byggmäst. Nilson och ältväggs-förmannen Storm. Läckan upphörde derefter, men visade sig åter sistlidne sommar. Orsaken till dess hastiga utbrott denna gång visar sig nu hafva varit ett misstag i sjelfva reparations-å! .gärden, hvarvid den ältvägg, som anlades i den bortgräfda jordens ställe, icke blifvit med — tillräcklig noggranhet förenad med ankens gamia ältvägg, samt icke uppförd öfver kanalens vattenyta. Härigenom har vattnet fått tillfälle taga sig väg emellan den nya ältväggen och :bakbanken, der ett öppet gruslager möter närmast det berg som här uppskjuter öfver kanalbotten, och uti hvilket den nära atill belägna dubbla kulverten är anlagd. Att fel i primitiva ällväggens anläggning från början vållat läckorna å detta ställe, visade sig vid första reparation år 1825, men detta kunde då ej afhjelpas, emedan det felaktiga stället ej kunde bestämmas. Nu har denna ovisshet upphört, och reparation kan sålunda, med hopp om ful! komlig framgång, företagas, och som jag hoppas, vara fullbor dad innan seglation i vår kan börjas. Stockholm den 14 Januari 1834. Gustaf Lagerheinm. Ut supra Ex Protocollo Sigge Ther Lundgren. H 1 ia