Article Image
nya förklaringar öfver allmänna lagen, sedan Högsta Domstolen uppgjort förslag dertill. Dessa skulle väl kunna af Rikets Ständer vid nästa Riksdag ogildas, men i annat fall gälla de såsom lag. Den som känner, huru lätt en redan vidtagen åtgärd kan vinna godkännande vid Riksdagarna, måste anse dessa förslag ganska vådliga för folkets lagstiftningsrätt, som redan är så kringskuren. genom Konungens envåldsmakt i! den ekonomiska lagstiftningen. Ändrad redaktion af 63 fS Reg.-Formen, rörande de så kallade Kvreditiv-anslagen (s. k. stora och lilla); hvarigenom åsyftas att, vid summornas anslående, undvika att behöfva genast afsätta dem, samt att icke Banken, utan Riksgälds-Kontoret, kommer att utbetala det stora Kreditivet, som i händelse af krig får af Regeringen lyftas, samt således eljest kunde vålla rubbning i Bankens kredit. Åtskilliga föreskrifter åsyftande Riksdagsgöromaålens förenklade och ordentligare behandling, Riksdagarnes förkortande samt besparing 1 Riksdagskostnaderna; såsom, att plenum plenorum på Rikssalen skall ske inom 5 dagar och utskotter tillsättas inom 12 dagar efter Riksdagens början; att kanslibetjeningen inskränkes; att återremissers afgörande i Utskotten skulle förenklas och de sammansatta Utskotten upphöra; att Stånds-Prokollerne skulle kunna tryckas äfven I sammmandrag. Vid 35 ) Reg.-formen och 27 4 Riksd.-Ordn., med bänsigt till förbudet mot rådplägning af Rikets Ständer i Konungens närvaro. Redaktions-förbättring af 56 och 31 55 Reg.-Formen, hvilka bestämma sätten för allmänna frågors och grundlagsfrågors väckande, behandling af Utskott samt slutliga afgörande i Riks-Stånden. Förslaget åsyftar ändring och omflyttning af den förra samt jemkning i den senare. 1) I sammanhang härmed hvilar ett föreslaget tillägg till 73 5 Riksd:-Ordningen, äfven rörande grundlagsfrågors behandling. Ändrad redaktion af 72 4 Reg.-Formen, angående förvaltningen af R. St. Bank. Detta förslag har blifvit framstäldt i följd af besluten om myntbestämningen, och åsyftar ett utvidgande af konungamakter, genom ett ökadt inflytande på all lagstiftning, som rörer Banken. Det lyder som följer: Sveriges BRikes Bank, för alltid skild från Rikets Statsverk , vare under Konungens och Rikets Ständers gemensamma garanti, men under Rikets Ständers egen vård, ostörd förvaltad af de Fullmäktige, hvarje Stånd dertill förordnar, efter de Lagar och stadganden för Banken och dess rörelse, hvilka nu äro gällande eller af Konungen och Rikets Ständer gemensamt varda stiftade. Dock äge Rikets Ständer, som genom sina Fullmäktige tillsätta Tjenstemännen inom Banken, att allena fastställa Reglementen för Bankens inre förvaltning och arbetssätt samt.för dess Tjenstemäns befordringar och aflöning. —— — 1) Nödvändigheten af denna omhvälfning kunna vi ej fatta. Det synes vara klart, att föreskriften i 31 Y RegeringsFormen, som förbjuder RB. St. att vid samma Riksdag, då Konstit:sUtskottet någon grundlagsförändring föresiår, utan först å den nästföljande derom besluta, åsyftar att hindra en genast skeende förändring i grundlagen, men alldeles icke att genast afslå en sådan ifråHa fnändaing T acctiftaren har cokt före

17 januari 1834, sida 2

Thumbnail