Article Image
SÄ ot a (Insändt.) Några ord om Trottoirer i Stockholm. Insändaren är föranledd till dessa reflexioner af den sistlidne höst färdigbyggda trottoir utanför Hr Owens hus på Kungsholmen. Denna trottoir ar byggd med sakkännedom, och kan gerna tjena till modell för flera sådana i Stockholm. Det har länge varit ett fromt desideratum, icke endast för alla Stockholmsboer, utan äfven för hvar och en som besöker Sveres hufvudstad, att åtminstöre de förnämste och mest besökte gator måtte vara försedde med trottoirer. Huru mycket skulle icke hvarje fotgångare vinna i tid, trefnad och beqvämlighet, om:detta kunde ske, äfven blott på den ena sidan af gatan! Huru högst besvärligt är det icke deremot nu för fotgångaren vissa tider om hösten och våren! Man tror att gatorna äro i allmänhet för smala för att medgifva anläggandet af trottoirer, och man fruktar för den dryga kostnaden. flvad utrymmet angår, så bevises fullkomligen af den på Kungsholmen anlagda trottoir, att den icke skulle medtaga betydligtBmera vidd af gatan, än hvad den: längs hvarje hus löpande rännsten med sina: afvisare nu borttager. Kostnaden åter är visserligen af en bee tänkligare art. Den på Kungsholmen anlagda trottoir, som ieke är mer än 36 alnar lång, :kostar omkring 150 Rdr Banko; men stenen till densamma, som utgöres af så kallad sandsten; är huggen vid Gefle och hittransporterad, hvarigenom hvarje qvadrataln kommer på en kostnad af nära 2 Rdr Banko. Om deremot för de blifvande trottoirerne stenen beställdes och tillhöggs vid Omberget, :så torde man kunna påräkna att hvarje qvadrat-aln, sedan Göta kanal nu mera blifvit öppnad; här på stället kunde fås för 24 å 32 sk.: banko. Härutaf synes, att kostnaden alldeles icke är så öfverdrifven, som man i allmänhet föreställer sig, och för ingen del öfver hvad hufvudstaden eller större delen af dess husägare förmå bekosta. nn

13 januari 1834, sida 3

Thumbnail