Article Image
lår tillbaka ansågs böra flytttas från Upsala och för-
vandlas till Gymnasium med högre lärdoms-skola,
ekulle bibehållas och en ny dylik i Lund inrättas,
utan ock att Gefle Gymnasium med lirdoms-skolan
I borde till Natedralskola förändras. För hvarje vär
af nudervisning-verket var det dock en hugnad, att
Tit. Sonden käremot veseiverat sig, samt att! Hr
Franzen, Elmgren och Nibelius uti reservationen
igstömt. Uodertecknad, som länge väntat, alt nå-
gon af den aktniogsvärda lärarepersonalen vid Gefle
Gymnasium eller någon annan nitisk lärare, som
ägde tillgång till revisionens berättelse, skulle rele-
sera detta vigtiga änvme till ytterligare betraktelser;
har hittills väntat förgäfves. Hau bar derföre
skalflat sig tillfälle att sjelf läsa ofvannämnde hand-
lingar och, med erkännande af sin oförmåga alt full-
komligt utveckia ämnet, önskar dock att få lägga nå-
gra ord till bvad Tits Soudetn så välbetänkt till pro-
tokollet avfört.
Den, som sjelf genomgått både skola och gymna-
sivm, samt slutligen dimilterats i vederbörlig ordning
till akadeniren, kinner alltför väl, hvilka olika bild-
vingsperioder denva kurs innefattar. Den faderliga
uppsigt, som bör till natoren af en god skolanstalt
och så väsendtligt bidrager till såväl de goda anla-
gens utbildvisg som de ondas korrigerande, innebär
ell tvång Lögst välgörande för en samling af gossar
i den vanliga skolåldern. Den allvarliga disciplin,
somm der äfven bhaudgripligen, om bebofvet kräfver,
vidmaktbålles, är alltid på sitt rätta ställe. Men vid
ct gymnasium, der de fleste ynglingarne äro ifrån
15 till 20 år gamla, bör den faderliga vården om-
Alädas till en väns haudledmug. Det är icke der-
före sagdt, all disciplinen skall försummas eller ur-
nktlåtas; men deu skall handbafvas på ett helt an-
nat säll. Nu är tiden inne att väcka hederskänsla
och sjelfverksamhet utan skolagans tvång; en öfver-
gängsperiod, icke blott högst valgörande för mannens
friare utbildning, utan såsom jag förmodar, nästan
oumlärlig, innan ynglingen dimilteras till universite-
let att på egen hand fortsätta sina studier. Denna
öfvergångsperiod saknas alldeles i en Katedralskola,
der skoldisciplinen handhafves med föga förändring i
afsecude på Rektorsklass, och följden: Det för länge
forlsatta tvånget missbildar. Minnet uppdrifves; men
förståndet förlorar. Fruktan injagas till beredande
af ev missförstådd flit; men den sänuna hågen afty-
nar, den allsmäktiga viljan förslöas. En yngling,
som från skoltvånget genast öfverflyttas till den aka-
demiska friheten, skall äga af naluren en ovanlig
stadga, om han icke åtminstone ett och annat år skall
missbruka denna frihet. Allt detta har ock Tit. Son-
den med rätta anutydt. Det är icke blott slutexamen,
som hör hestämma, om ynglingen nu kan lemnas på
egen band. Utan den bos honom väckta och: under-
.hällna hederskänslan, utan den af honom insedda
förmågan alt hädanefter kunna: leda sig: sjelf både i
afseende på studier och seder, blir alltid framgån-
gen af bans alademi-ka kurs problematisk. Och just
detta är det, som: gifver ett gymnasium:så högt. fö-
sreträde framför en Katedralskulas
Men låtom åfven erfarenheten upplysa; hura våra
Katedralskolor slagit sig ut! I Stockholm arbelade
den oupphörligen med sin- undergång, ehuru:flere ut-
märkte lärare sökte att upprättbålla: undervisningen.
Vid Upsala akademi klagades alltid, att från detta
läroverk svaga sujeter lemnades. MDerföre förvandla-
des den ock, genom berömlig nitälskan och: uppoff-
ring af Stockhohus innevånare, till elt gynmasium.
Upsala skola har varit i alldeles enahanda predika-
ment; hvarföre sal. ÄrkeBisk. Lindblom; som så varmt
vitälskade för undervisningen, uppgjorde förslaget att
flytta den till Euköping, och förvandla den till: ett
gymnasium med fullständig Trivialskola; såsom det:
den tiden hette. Detta för elementarundervisningen
så upplysta och utmärkt nyttiga förslag hade ock tro-
hgen gått i fullbordan, till den bögsta båtnvad för
provinsens studerande ungdom, om icke ålderdoms-
bräcklighet: och en i seoare lefnadsåren förminskad
verksamhet hade, i förening med några- andra bikon-
siderationer, afbrutit dess utförande.
Förgäfves må man invända, att Katedralskolan;
geuom den tillvägabragta förändriogen af Rektors-
klass,. nuniera motsvarar elt! gymnasitm.. Möjligen
kunna samma lärokurser, ja — om man så behagar —
äfven vidsträcktare än vid åtskilliga gymnasier, ge-
nomgås; men det blir: ändock, i afseende på ynglin-
Thumbnail