Article Image
lår tillbaka ansågs böra flytttas från Upsala och förvandlas till Gymnasium med högre lärdoms-skola, ekulle bibehållas och en ny dylik i Lund inrättas, utan ock att Gefle Gymnasium med lirdoms-skolan I borde till Natedralskola förändras. För hvarje vär af nudervisning-verket var det dock en hugnad, att Tit. Sonden käremot veseiverat sig, samt att! Hr Franzen, Elmgren och Nibelius uti reservationen igstömt. Uodertecknad, som länge väntat, alt någon af den aktniogsvärda lärarepersonalen vid Gefle Gymnasium eller någon annan nitisk lärare, som ägde tillgång till revisionens berättelse, skulle relesera detta vigtiga änvme till ytterligare betraktelser; har hittills väntat förgäfves. Hau bar derföre skalflat sig tillfälle att sjelf läsa ofvannämnde handlingar och, med erkännande af sin oförmåga alt fullkomligt utveckia ämnet, önskar dock att få lägga några ord till bvad Tits Soudetn så välbetänkt till protokollet avfört. Den, som sjelf genomgått både skola och gymnasivm, samt slutligen dimilterats i vederbörlig ordning till akadeniren, kinner alltför väl, hvilka olika bildvingsperioder denva kurs innefattar. Den faderliga uppsigt, som bör till natoren af en god skolanstalt och så väsendtligt bidrager till såväl de goda anlagens utbildvisg som de ondas korrigerande, innebär ell tvång Lögst välgörande för en samling af gossar i den vanliga skolåldern. Den allvarliga disciplin, somm der äfven bhaudgripligen, om bebofvet kräfver, vidmaktbålles, är alltid på sitt rätta ställe. Men vid ct gymnasium, der de fleste ynglingarne äro ifrån 15 till 20 år gamla, bör den faderliga vården omAlädas till en väns haudledmug. Det är icke derföre sagdt, all disciplinen skall försummas eller urnktlåtas; men deu skall handbafvas på ett helt annat säll. Nu är tiden inne att väcka hederskänsla och sjelfverksamhet utan skolagans tvång; en öfver gängsperiod, icke blott högst valgörande för mannens friare utbildning, utan såsom jag förmodar, nästan oumlärlig, innan ynglingen dimilteras till universitelet att på egen hand fortsätta sina studier. Denna öfvergångsperiod saknas alldeles i en Katedralskola, der skoldisciplinen handhafves med föga förändring i afsecude på Rektorsklass, och följden: Det för länge forlsatta tvånget missbildar. Minnet uppdrifves; men förståndet förlorar. Fruktan injagas till beredande af ev missförstådd flit; men den sänuna hågen aftynar, den allsmäktiga viljan förslöas. En yngling, som från skoltvånget genast öfverflyttas till den akademiska friheten, skall äga af naluren en ovanlig stadga, om han icke åtminstone ett och annat år skall missbruka denna frihet. Allt detta har ock Tit. Sonden med rätta anutydt. Det är icke blott slutexamen, som hör hestämma, om ynglingen nu kan lemnas på egen band. Utan den bos honom väckta och: under.hällna hederskänslan, utan den af honom insedda förmågan alt hädanefter kunna: leda sig: sjelf både i afseende på studier och seder, blir alltid framgången af bans alademi-ka kurs problematisk. Och just detta är det, som: gifver ett gymnasium:så högt. fösreträde framför en Katedralskulas Men låtom åfven erfarenheten upplysa; hura våra Katedralskolor slagit sig ut! I Stockholm arbelade den oupphörligen med sinundergång, ehuru:flere utmärkte lärare sökte att upprättbålla: undervisningen. Vid Upsala akademi klagades alltid, att från detta läroverk svaga sujeter lemnades. MDerföre förvandlades den ock, genom berömlig nitälskan och: uppoffring af Stockhohus innevånare, till elt gynmasium. Upsala skola har varit i alldeles enahanda predikament; hvarföre sal. ÄrkeBisk. Lindblom; som så varmt vitälskade för undervisningen, uppgjorde förslaget att flytta den till Euköping, och förvandla den till: ett gymnasium med fullständig Trivialskola; såsom det: den tiden hette. Detta för elementarundervisningen så upplysta och utmärkt nyttiga förslag hade ock trohgen gått i fullbordan, till den bögsta båtnvad för provinsens studerande ungdom, om icke ålderdomsbräcklighet: och en i seoare lefnadsåren förminskad verksamhet hade, i förening med någraandra bikonsiderationer, afbrutit dess utförande. Förgäfves må man invända, att Katedralskolan; geuom den tillvägabragta förändriogen af Rektorsklass,. nuniera motsvarar elt! gymnasitm.. Möjligen kunna samma lärokurser, ja — om man så behagar — äfven vidsträcktare än vid åtskilliga gymnasier, genomgås; men det blir: ändock, i afseende på ynglin

19 september 1833, sida 3

Thumbnail