Åt Fn RAR nin hö RT RE OO FR 8
hans själ på det innerligaste uppfattad och för
henne städse fiamstående. Som härigenom up-
kommer en den första och säkraste grund-
läggning för hela geografiska vetenskapshbygg-
naden, så vidt neml. vetenskapen har att skaf-
fa endast ned rumförhållanden, om hvilka
en sig i hvarje tidsmoment och för hvarje
behbof i stort och i smått rekonstruerande och
-reproducerande kunskap ej kan såsom en o-
förytterlig egendom vinnas och nedläggas i lär
junges själ annorlunda än genom geografiska
minneskonstruktioner och konstöfningar, — så
tvekar jag ej ett ögonblick att tillerkänna
denna metod företrädet för alla hittills ut-
gifna geografiska kompendier och elementar-
läroböcker..
Ty dessa läroböcker börja samtliga med att
genom definitioner af begrepp docera öfver
rum- och terrain-förhbållanden, af hvilka den
inre åskådningen ännu saknas hos discenten,.
helst en så beskaffad åskådning kan, såsom
hvilande på kunskapen om konkreta jordföre-
måls relativa rumintagning, ej vinnas annor-
lunda än genom konstruktion. Deras hela
väsende är derföre endast minnesverk. Väl be-
tjena äfven de sig af kartor med eller utan
namn, med eller utan öfverlast afidata och il-
luminationer o. s:v.; men hela deras systematisa-
tion utgör för kunskap om form och rumsförhål-
landen blott en död, obegriplig och otillräck-
lig, eller, der detta ej helt och hållet inträf-
far, endast en tillfälligtvis tillkonimen, och al-
drig bestämdt genomgripande åskådningsmate-
rial, I stället för att från utkast leda eleven
till en stigande och sig allt mer och mer af-
slutande geografisk konstruktion, lägga de,
framför honom hela kartan jemte detaljerad
beskrifning af hvart och ett särskilt föremål
på en gång; hvaremot han, genom den Ågren-
ska metoden, vinner färdighet att sjelf efter-
band utveckla rymdproportionernas ändlösa serie
ur systemaliska utkast till hvar och en special-
konstruktion, utan att läraren behöfver ilån-
ga år belasta hans minne med elt caput mor-
tuum af härtill aggregatoriskt hopsamlade ma-
terialier.
Genom det ifrågavarande nya behandlings-
sättet af ämnet höjer sig nu tvertom hela den
döda minneskunskapen, som hittiis utgjort
resultatet af geografiska elementar-beskrif-
ningen, till en kunskap om rymdproportioner,
hvilken eleven kan enligt lärobokens anvisning
och efter bestämdt formulär geometriskt ut-
veckla och bringa till full klarhet , hvaraf åter
uppstår en gifven grundläggning för hvarje
högre tillämpning.
Denna metod svarar således mot de högre
anspråk å geografiskt lärosätt jag ,i ofvannämn-
de skrifvelse af den 7 April 19329, framställt
på åtskilliga ställen, och hvilka idet följande
skola ord för ord anföras, alldenstund de, e-
huru Hr Ågrens metod var mig helt och hål-
let obekant, dock träffande måla densamma,
emedan jag sjelf, vid egna utarbetoingar, och
i följd af samlad erfarenbet rörande geogra-
fisk elementar-metod, utgålt från fullkomligt
lika grundsatser,
Så heter det i vämnde skrifvelse:
ÅA an anafoka lärnhaken (den vanlica nedctie