Article Image
Åt Fn RAR nin hö RT RE OO FR 8 hans själ på det innerligaste uppfattad och för henne städse fiamstående. Som härigenom upkommer en den första och säkraste grundläggning för hela geografiska vetenskapshbyggnaden, så vidt neml. vetenskapen har att skaffa endast ned rumförhållanden, om hvilka en sig i hvarje tidsmoment och för hvarje behbof i stort och i smått rekonstruerande och -reproducerande kunskap ej kan såsom en oförytterlig egendom vinnas och nedläggas i lär junges själ annorlunda än genom geografiska minneskonstruktioner och konstöfningar, — så tvekar jag ej ett ögonblick att tillerkänna denna metod företrädet för alla hittills utgifna geografiska kompendier och elementarläroböcker.. Ty dessa läroböcker börja samtliga med att genom definitioner af begrepp docera öfver rumoch terrain-förhbållanden, af hvilka den inre åskådningen ännu saknas hos discenten,. helst en så beskaffad åskådning kan, såsom hvilande på kunskapen om konkreta jordföremåls relativa rumintagning, ej vinnas annorlunda än genom konstruktion. Deras hela väsende är derföre endast minnesverk. Väl betjena äfven de sig af kartor med eller utan namn, med eller utan öfverlast afidata och illuminationer o. s:v.; men hela deras systematisation utgör för kunskap om form och rumsförhållanden blott en död, obegriplig och otillräcklig, eller, der detta ej helt och hållet inträffar, endast en tillfälligtvis tillkonimen, och aldrig bestämdt genomgripande åskådningsmaterial, I stället för att från utkast leda eleven till en stigande och sig allt mer och mer afslutande geografisk konstruktion, lägga de, framför honom hela kartan jemte detaljerad beskrifning af hvart och ett särskilt föremål på en gång; hvaremot han, genom den Ågrenska metoden, vinner färdighet att sjelf efterband utveckla rymdproportionernas ändlösa serie ur systemaliska utkast till hvar och en specialkonstruktion, utan att läraren behöfver ilånga år belasta hans minne med elt caput mortuum af härtill aggregatoriskt hopsamlade materialier. Genom det ifrågavarande nya behandlingssättet af ämnet höjer sig nu tvertom hela den döda minneskunskapen, som hittiis utgjort resultatet af geografiska elementar-beskrifningen, till en kunskap om rymdproportioner, hvilken eleven kan enligt lärobokens anvisning och efter bestämdt formulär geometriskt utveckla och bringa till full klarhet , hvaraf åter uppstår en gifven grundläggning för hvarje högre tillämpning. Denna metod svarar således mot de högre anspråk å geografiskt lärosätt jag ,i ofvannämnde skrifvelse af den 7 April 19329, framställt på åtskilliga ställen, och hvilka idet följande skola ord för ord anföras, alldenstund de, ehuru Hr Ågrens metod var mig helt och hållet obekant, dock träffande måla densamma, emedan jag sjelf, vid egna utarbetoingar, och i följd af samlad erfarenbet rörande geografisk elementar-metod, utgålt från fullkomligt lika grundsatser, Så heter det i vämnde skrifvelse: ÅA an anafoka lärnhaken (den vanlica nedctie

15 juni 1833, sida 6

Thumbnail