Article Image
ämnet: att sjelfverksamheten hos dessa på det
högsta framkallas genom nöjet att sjelfva ska-
pa, och att genom frambringandet af likasom
materiella kunskapsprof, kunna 1 hvart och ett
tidsmoment åskådligt varseblifva det stigande
kunskapsbeloppet: att vid offentliga och en-
skilta pröfningar i och för utrönande af lär-
junges flyttbarhet i ämnet till högre klass,
pröfningen. kan verkställas med största antal
af profvande på en gång, och dock med hvar
och en af dem på det fullständigaste, utan
annan möda för läraren än den af en hastigt
och lätt verkställd granskning af profven;
helst derigenom att, efter skedd, vare sig ko-
piering eller memoratif konstruktion, namnen
af kopisten eller konstruenten tillika utsättas
å kartorna, pröfvas så väl, i förra fallet,
namn-, som, i sednare, både namn- och, i
det väsendtligaste, äfven lägeskunskapen, hvars
ytterligare pröfaiog dessutom kan, om ej bätt-
re, åtminstone likaså väl verkställas genom
skriftliga, som genom muntliga frågor och
svar: att på detta sätt, läroboken. blir i det
geografiska ämnet läraren, och denne såsom
sig bör, mera domaren, än, i strängaste me-
ning, lärare och undervisare: mera den som
pröfvar och bedömmer, som gillar eller för-
kastar vederbörandes arbete, än den som. sjelf
arbetar: snarare och med rätta, den som en-
dast leder och öfverser det hela, som blott
understundom, och der så nödvändigt behöfs,
rättar, bjelper, förklarar och utvecklar, än
den som alltjemt trälar och krälar i smått
med försakande af det stora, utan att likväl
i det små och det lilla förmå kvad lärobo-
ken, såsom den aldrig tröttnande och alltid
närvarande läraren, uteslutande förmår och
kan förmå: att såmedelst lärares vanliga ak-
tivitetsförhållanden under de geografiska lä-
rostunderna förbytes till ett öfvervågande
passift, hvaremot, såsom lika ovanligt, besvä-
ret och aktiviteten kommer att, på sätt ske
bör, företrädesvis tillfalla lärjungen o. s. v.
I ett särskilt arbete, innefattande en All-
män Metodlära m. m. skall bland annat fram-
deles visas:
1:0. Huru långt konstruktift undervisningssätt
kan och bör utsträckas så väl inom som utom
det geografiska området.
2:0. När, ej mindre i geografiskt än i hvart
och ett annat ämne, lärobokens enformiga
och mekaniska framställningssätt bör aflösa
och aflösas af Läsebokens fria och afvexlande.
3:0. Aprioriska grunden för den bastighet,
hvarmed kunskap och färdighet i ifrågavaran-
de geografiska rainneskonstruktioner kan in-
hemtas.
so. Att hvar och en geografisk minneskon-
struktion hvilar mera på en syntetisk och
imaginatif minnesuppfattning af jordens fy-
siska och politiska bild, än på en analytisk
eller memoratif.
5:0. På hvad sätt fysisk-geografiska kon-
struktionskunskapen bör, i och under tillägg-
ningen af den politiska-geografiska och hi-
storiska, återtagas och ompröfvas, för att för
alltid bibehåHas i minnet.
6:0. Att ehuru ofria alla af klassflyttningssyste-
at ee -. - ss. FF fe hå
en nm R Fal
Thumbnail