bestyrkt, utan äfven utrönts, att konsten år med och utan kännedom om absolut Hängdoch breddsläge minnesvis konstruera fysiska. jordbilden, så väl å konstruerad eller ui tutad som å okonstruerad eller outrutad tafla, äp för stor ens för tlioåringen, Att sedan å fys siska kartorna på lika sätt inkonstruera dels staters och landskapers gränser med inomliggande städer och orter, dels ock, i händelse konstruktionen utsträckes utom det inskränktare fysiska och politiska området, gränserna för åtskilliga geognostiska samt växtoch djurgeografiska regioner, jemte särskilta slags konstruktionsbara statistiska och historiska dater, är naturligtvis, med afseende på de förminskade konstruktionssvårigheterna, en än ringare, och följakteligen, jemförelsevis, vida mindre tidspillande konst. Till åstadkommande så väl af vederbörlig kunskapsprogression, som för att tillika bereda möjligheten af en hel och afslutad , fastän lägre, geografisk skolkunskap, i händelse inhemtandet af en högre antingen ej åstundas, eller genom en oberäknad förkortning af skoltiden tillfälligtvis förhindras, kommer arbetet att utgöras af trenne genom olika tryckstil åtskilda lärokurser. Med första kursen åsyftas endast att, jemte färdighet i konsten att med noggrannhet kopiera ifrågavarande kartor, meddela kunskap och färdighet att å dem , hvilka såsom oförsedda med namn utgöras af så kallade blindkartor, utpeka, efter skedd namnuppgift, motsvarande föremåls läge, äfvensom att, efter å dem utpekadt läge, uppgifva namnen. Genom 2:dra bör uppkomma färdighet att med kännedom om absoluta längdoch breddsläget för endast några få konstruktionspunkter kunna, så väl å konstruerad som å okonstruerad tafla minnesvis, och med noggranhet konstruera de förut endast kopierade kartorna, hvarefter minneskonstruktionen af dessa bör, sedan 3:je kursen blifvit fulländad, kunna verkställas såsom följd af en fullständig absolut lägeskunskap. Fruktar någon tilläfventyrs den stora minnes-ansträngning minnes-konstruktionerna synas förutsätta, hjelpes saken således lätt derigenom, att dessa åsidosättas. Kunskapen som vinnes genom blotta kopieringen ej mindre om absolutän om relativ. läge är dessutom ej att förakta. Måhända är lägeskunskapen, som, på kortare tid än ens bör nämnas, fås härigenom, i begge fallen, liksom till skänks, större än den, som i allmänhet, och med mycken möda, vinnes på hela skoltiden. Denna förmodan kan med all säkerhet förvandlas till positift påstående, såvida nemligen kopieringen bedvifves på sätt hvarom här är fråga, d. ä. efter föreskrifter ur bok och så, att kopisten alltid är fullt medvetande så väl af rutornas, som af de kopierade föremålens namn. För öfrigt är minnet det, hvari all kunskap måste, för att ägas, omsider inläggas och förpackas. Genom minneskonstruktionerna tillpackas lägeskunskapen blott. hårdare och fastare än genom kopieringen. Har genom denna sednare inläggningen först skett som sig bör, Kn EA I FR