Article Image
bestyrkt, utan äfven utrönts, att konsten år
med och utan kännedom om absolut Hängd-
och breddsläge minnesvis konstruera fysiska.
jordbilden, så väl å konstruerad eller ui tutad
som å okonstruerad eller outrutad tafla, äp
för stor ens för tlioåringen, Att sedan å fys
siska kartorna på lika sätt inkonstruera dels
staters och landskapers gränser med inomlig-
gande städer och orter, dels ock, i händelse
konstruktionen utsträckes utom det inskränk-
tare fysiska och politiska området, gränserna
för åtskilliga geognostiska samt växt- och djur-
geografiska regioner, jemte särskilta slags kon-
struktionsbara statistiska och historiska dater,
är naturligtvis, med afseende på de förmin-
skade konstruktionssvårigheterna, en än rin-
gare, och följakteligen, jemförelsevis, vida
mindre tidspillande konst.
Till åstadkommande så väl af vederbörlig
kunskapsprogression, som för att tillika bere-
da möjligheten af en hel och afslutad , fastän
lägre, geografisk skolkunskap, i händelse inhem-
tandet af en högre antingen ej åstundas, el-
ler genom en oberäknad förkortning af skol-
tiden tillfälligtvis förhindras, kommer arbetet
att utgöras af trenne genom olika tryckstil
åtskilda lärokurser. Med första kursen åsyf-
tas endast att, jemte färdighet i konsten att
med noggrannhet kopiera ifrågavarande kartor,
meddela kunskap och färdighet att å dem ,
hvilka såsom oförsedda med namn utgöras af
så kallade blindkartor, utpeka, efter skedd
namnuppgift, motsvarande föremåls läge, äf-
vensom att, efter å dem utpekadt läge, upp-
gifva namnen. Genom 2:dra bör uppkomma
färdighet att med kännedom om absoluta längd-
och breddsläget för endast några få konstruk-
tionspunkter kunna, så väl å konstruerad som
å okonstruerad tafla minnesvis, och med nog-
granhet konstruera de förut endast kopierade
kartorna, hvarefter minneskonstruktionen af
dessa bör, sedan 3:je kursen blifvit fulländad,
kunna verkställas såsom följd af en fullstän-
dig absolut lägeskunskap.
Fruktar någon tilläfventyrs den stora min-
nes-ansträngning minnes-konstruktionerna sy-
nas förutsätta, hjelpes saken således lätt deri-
genom, att dessa åsidosättas. Kunskapen som
vinnes genom blotta kopieringen ej mindre om
absolut- än om relativ. läge är dessutom ej att
förakta. Måhända är lägeskunskapen, som, på
kortare tid än ens bör nämnas, fås härige-
nom, i begge fallen, liksom till skänks, större
än den, som i allmänhet, och med mycken
möda, vinnes på hela skoltiden. Denna för-
modan kan med all säkerhet förvandlas till
positift påstående, såvida nemligen kopie-
ringen bedvifves på sätt hvarom här är frå-
ga, d. ä. efter föreskrifter ur bok och så, att
kopisten alltid är fullt medvetande så väl af
rutornas, som af de kopierade föremålens namn.
För öfrigt är minnet det, hvari all kunskap
måste, för att ägas, omsider inläggas och för-
packas. Genom minneskonstruktionerna tillpac-
kas lägeskunskapen blott. hårdare och fastare
än genom kopieringen. Har genom denna
sednare inläggningen först skett som sig bör,
Kn EA I FR
Thumbnail