VFVALAL L(Il:0:3 MVA LAN CLI ee Vi meddela i dag efter löfte ett fullständigare utdrag af den i gårdagsbladet omnämnda till Dagl. Allahanda insända sakrika uppsatsen om Motala verkstad, såsom ett väsendtligt motstycke till Fir Prof. Sefströms förut i detta blad meddelade avtikel öfver samma ämne. Vi upprepa än en gång den förmodan, att om icke Kanal-Styrelsen skulle upptaga de anmärkningar denna artikel innehåller, och lyckas vederlägga dem, utan halka öfver dem med tystnad, så har denne Författare i opinionen gifvit dödsstöten åt alla de vackra skäl, hvilka kunna tala för verkstadens bibehållande under Vi förbigå sjelfva ingressen, och börja der: Författaren egentligen rycker in på det faktisaa af äranet: Grefre Platen, van att utkasta planer i stort och djerft. fullfölja dem, ämnade Motala Mekaniska Verkstad att blifva icke blott ett sjelfständigt Jevnförädlingsverk i etörre skala, utan äfven en bildningsanstalt för inhemske mechanici, mecehiuaister och jernarBetare, Han engagerade till en början Utlindske Verkmästare, hyaraf flere med relatif utmärkt skicklighet; med han insåg snart nog och serdeles de sista ären, alt ingen af dessa, som egentligen endast voro hbandtverkare utan all teoretisk bildning och derföre blott kåude göra efter hvad de sjelfve förut sett och gjort, — ägde erfarenhet och skicklighet nog alt lela och förestå det hela. Derföre sökte han vid nämde tid alt reorganisera Verket och hade till någon del verkställt det, när döden afbröt hans outtröttliga och fördomsfria verksamhet. Motala sjönk sedermera betydligt. Under det sista äret af Grefve Platens lefnad, voro der under arbete sju Ang-machioer. Ius. frågar Herr Professor Sefström, om någon af Engelsmännen uppgjort Fitning till någon af dessa, haft öfverinseendet och bestyret vid deras förfardigande och insättning ? Svaret bärå måste blifea nekande; ty ingea af dem kan sjelfständigt uppgöra en sådan ritning. Det enda som den förnmänrste bland dem härvid gjort, var ritning tilt den nuvarande ängpanna på Angfartyget Motala. Denne panna är, derom förena 318 alla, af en högst otjeulig konstruktion, och den hade efter första planen så betydligt fel, alt om detta icke, genom anmärkning af en Svensk, blifvit förekommet , skulle dess begsgnande kunnat medföra Fartygets kantring, elter åtminstone högst betydande oläigenheter vader seghiugen. . Emellertid återlingo Engelsmännen kortefter Gref.