VFVALAL L(Il:0:3 MVA LAN CLI ee
Vi meddela i dag efter löfte ett fullständi-
gare utdrag af den i gårdagsbladet omnämnda
till Dagl. Allahanda insända sakrika uppsatsen
om Motala verkstad, såsom ett väsendtligt mot-
stycke till Fir Prof. Sefströms förut i detta
blad meddelade avtikel öfver samma ämne. Vi
upprepa än en gång den förmodan, att om icke
Kanal-Styrelsen skulle upptaga de anmärk-
ningar denna artikel innehåller, och lyckas ve-
derlägga dem, utan halka öfver dem med tyst-
nad, så har denne Författare i opinionen gif-
vit dödsstöten åt alla de vackra skäl, hvilka
kunna tala för verkstadens bibehållande under
Vi förbigå sjelfva ingressen, och börja der:
Författaren egentligen rycker in på det fakti-
saa af äranet:
Grefre Platen, van att utkasta planer i stort och
djerft. fullfölja dem, ämnade Motala Mekaniska Verk-
stad att blifva icke blott ett sjelfständigt Jevnför-
ädlingsverk i etörre skala, utan äfven en bildnings-
anstalt för inhemske mechanici, mecehiuaister och jern-
arBetare, Han engagerade till en början Utlindske
Verkmästare, hyaraf flere med relatif utmärkt skick-
lighet; med han insåg snart nog och serdeles de si-
sta ären, alt ingen af dessa, som egentligen endast
voro hbandtverkare utan all teoretisk bildning och
derföre blott kåude göra efter hvad de sjelfve förut
sett och gjort, — ägde erfarenhet och skicklighet
nog alt lela och förestå det hela. Derföre sökte han
vid nämde tid alt reorganisera Verket och hade till
någon del verkställt det, när döden afbröt hans o-
uttröttliga och fördomsfria verksamhet.
Motala sjönk sedermera betydligt. Under det si-
sta äret af Grefve Platens lefnad, voro der under
arbete sju Ang-machioer. Ius. frågar Herr Profes-
sor Sefström, om någon af Engelsmännen uppgjort
Fitning till någon af dessa, haft öfverinseendet och
bestyret vid deras förfardigande och insättning ? Sva-
ret bärå måste blifea nekande; ty ingea af dem kan
sjelfständigt uppgöra en sådan ritning. Det enda
som den förnmänrste bland dem härvid gjort, var rit-
ning tilt den nuvarande ängpanna på Angfartyget Mo-
tala. Denne panna är, derom förena 318 alla, af en
högst otjeulig konstruktion, och den hade efter för-
sta planen så betydligt fel, alt om detta icke, ge-
nom anmärkning af en Svensk, blifvit förekommet ,
skulle dess begsgnande kunnat medföra Fartygets
kantring, elter åtminstone högst betydande oläigen-
heter vader seghiugen. -
. Emellertid återlingo Engelsmännen kortefter Gref-
.