något visst förhållande till de allmänna La. roverkens beskaffenhet. XX En mängd af detaljer, som till följe af Skol-ordningen måste i Revisionens Berättelee upptagas men endast för kännare af Läroverken hafva intresse, anse vi oss här kunna förbigå. Det torde dock böra nämnes, att Modersmålets Grammatik, inhämtad efter Lärobok, i de flesta skolor ingått ibland under visningsämnena; att den Ambulatoriska Läsordningen varit begagnad i Norrköpings, Marias och Jakobi skolor, i alla skolorna inom Skara Stift, i Örebro och Wexiö Apologistskolor samt till en del i Upsala Katedralskola; att vexelundervisningen varit nyttjad i Upsala, Hudiksvall, Klara, Kungsholmen, Adolf Fredrik, Linköping, Ekesjö, Wadstena, Skara, Strengnäs, Nyköping, Westerås, Fahlun, Wexiö, Malmö, Kristianstad, Götheborg, Karlstad och Frösö samt någon tid i Karls krona, förnämligast i Apologistskolorna och de lägre klasserna af Lärdomsskolorna, vanligast i Aritmetiken, på några ställen vid förhörandet af Paradigmata i Språken eller lexor i Geografien och några andra ämnen; att Gymnastikinrättningar med särskild Lärare finnas eudast i Linköping, Skara, W exiö, Jöoköping och Landskroga, hvatill kan läggas Lund: skola, der ungdomen undervisas häruti af Akademiens Fäktmästare; att Lärare i JNaturalhistorien ännu saknas vid Gefle, Vesterås, Hernösands och Wisby Gympasier, äfvensom att Lärare i Teckning fnnas endast i Linköping och Göteborg, Mera välkommet torde det blifva för Allmänheten att erhålla några utförligare un derrättelser om nya Elementarskolan i Stock. holm, sammandragnpa af de uppgifter, hvilka dess Rektor och Läiare till Revisionen aflemnat. — Denna skola är stiftad för att meddela undervisning efter fullständig Vexelundervisningsoch Ämnesläsningsmetod, samt organiserad efter följande hufvudgrunder: 1. Alla lärjungar studera samlade i ett rum, under den lärare, hvars ämne lektionen tillkör, och som för undervisningens fJortgång till deras gemensamma bästa åger att befalla öfver dem alla under sina lästimmar. Härigenom uppkommer en fullständig Ämnesläsning, i alseende på både Lärare och Lärjungar, i flera delar olik den Ambulatoriska, som endast i det förra afseendet kan kallas ämnesläsning, Språkundervisningenr, hel och hållen, tages såsom ett ämne, det vill säga: när språk läsas, sker det för hela skolan på en gång; men undervisningen deri är dock fördelad på tre Lärare, en för modersmålet, en för de gamla och en för de nyare språken. Under dessa lästimmar kunna således två eller tre Lärare på en gåsg vara tillstädes i skolan, då hvar och en läser med de gossar, som enligt planen hunnit fram till hans språk. jHvarje Lärjunges målsman äger rättighet att bestämma, om gossen skall läsa de gamla språken eller ej. I sednare fallet läses under samma timme så mycket mera af de nyare. Sålunda har man i denna skola sökt