Article Image
något visst förhållande till de allmänna La.
roverkens beskaffenhet. XX
En mängd af detaljer, som till följe af
Skol-ordningen måste i Revisionens Berättel-
ee upptagas men endast för kännare af Lä-
roverken hafva intresse, anse vi oss här kunna
förbigå. Det torde dock böra nämnes, att
Modersmålets Grammatik, inhämtad efter Lä-
robok, i de flesta skolor ingått ibland under
visningsämnena; att den Ambulatoriska Läsord-
ningen varit begagnad i Norrköpings, Mari-
as och Jakobi skolor, i alla skolorna inom
Skara Stift, i Örebro och Wexiö Apologist-
skolor samt till en del i Upsala Katedral-
skola; att vexelundervisningen varit nyttjad
i Upsala, Hudiksvall, Klara, Kungsholmen,
Adolf Fredrik, Linköping, Ekesjö, Wadstena,
Skara, Strengnäs, Nyköping, Westerås, Fah-
lun, Wexiö, Malmö, Kristianstad, Götheborg,
Karlstad och Frösö samt någon tid i Karls
krona, förnämligast i Apologistskolorna och de
lägre klasserna af Lärdomsskolorna, vanli-
gast i Aritmetiken, på några ställen vid
förhörandet af Paradigmata i Språken eller
lexor i Geografien och några andra ämnen;
att Gymnastikinrättningar med särskild Lä-
rare finnas eudast i Linköping, Skara, W exiö,
Jöoköping och Landskroga, hvatill kan läg-
gas Lund: skola, der ungdomen undervi-
sas häruti af Akademiens Fäktmästare; att
Lärare i JNaturalhistorien ännu saknas vid
Gefle, Vesterås, Hernösands och Wisby Gym-
pasier, äfvensom att Lärare i Teckning fn-
nas endast i Linköping och Göteborg,
Mera välkommet torde det blifva för All-
mänheten att erhålla några utförligare un
derrättelser om nya Elementarskolan i Stock.
holm, sammandragnpa af de uppgifter, hvilka
dess Rektor och Läiare till Revisionen af-
lemnat. — Denna skola är stiftad för att
meddela undervisning efter fullständig Ve-
xelundervisnings- och Ämnesläsningsmetod,
samt organiserad efter följande hufvudgrun-
der:
1. Alla lärjungar studera samlade i ett
rum, under den lärare, hvars ämne lektio-
nen tillkör, och som för undervisningens
fJortgång till deras gemensamma bästa åger
att befalla öfver dem alla under sina lästim-
mar. Härigenom uppkommer en fullständig
Ämnesläsning, i alseende på både Lärare
och Lärjungar, i flera delar olik den Ambu-
latoriska, som endast i det förra afseendet
kan kallas ämnesläsning,
Språkundervisningenr, hel och hållen, tages
såsom ett ämne, det vill säga: när språk lä-
sas, sker det för hela skolan på en gång;
men undervisningen deri är dock fördelad
på tre Lärare, en för modersmålet, en för
de gamla och en för de nyare språken. Un-
der dessa lästimmar kunna således två eller
tre Lärare på en gåsg vara tillstädes i sko-
lan, då hvar och en läser med de gossar,
som enligt planen hunnit fram till hans språk.
jHvarje Lärjunges målsman äger rättighet att
bestämma, om gossen skall läsa de gamla
språken eller ej. I sednare fallet läses un-
der samma timme så mycket mera af de ny-
are. Sålunda har man i denna skola sökt
Thumbnail