Article Image
2 RR stånd från Läroverket och emottaga uppdra get såsom ett nådigt förtroende. Men uträttar man mycket genom inspektioner och kontrolle:? Ja, om man förfar visliga. Hvad skulle de hafva för verkan på Läroverken? En sådan uppmärksamhet å Regeringens sida skulle sannolikt otvoligt upplifva dem, och bland allmänheten befordra eu närmare kännedom om den offentliga undervisningens verkliga tillstånd. Uvilka afhöra nu de offentliga examina vid elem, läroverken i landsorterna? Ephoius, der sådan fiones, eller Inspecto: Schole, samt en och annan lärare. För öfrigt hållas de vanligtvis för tomma väggarne. Men 8å ej lärjuvgarnas föräldrar upp på examina; Exemplet är sällsynt: Så stor är liknöjdbeten. Hvad är i allmänhet orsaken till elem. läroverkens vantrefnad? Att ingentiog trifves i mösker och köld. Hvarisenom skulle våra Gymnasier kunna upphielpas 2 ph Genom deras tillbakavisande inom deras rätta sfer, och återställandet af deras nä ra samband med skolorna. Gymnasium är till sn natur ingenting annat, än en högre afdeluing. af skolan; genom den nya skolordnivgen (och här! Heger dess största fel) hafva gymnasium och skolan blifvit tvenne, fullkomnmligt åtskiljda lärvoverk. Ynalinogarne skola iösa afgångsbeiyg från Reclorsklassen till Gymnasium, älven när desse äro i samma stad och under samma tak, och för intagandet på Gymnasiam tentera för Lektoverna likasom till en Akademisk examen; Lektorerna hafva ingen: upa öfver eller befattning med skolorna m. m., hvarigenom Gymnasierna fått en för deras ändamål Trämmande och högst skadlig austvykniog af Universitet, 2: Genom yoglipgarnes längre vistande vid Gymnasierna , minst fyra läse års ty ingenting är skadiigare än deras för tidiga ankomst tili Universitet. 3:00 Genom förekommande af det oskicket, alt vrslingarne, för alt nndeå ep fruktad algångi-examen, smyga sig till Universitetet utin att tiga den ach blifva studenter lika väll 4: Genom Gympasiernas fördelning på me afde! Piagar on der antalet af lärjangar ej är alt lör litet — dock med bibehållande af en och anvan gemensam läsölimme om dagen. vad skall man sisa om den dubbla tjensteårsberäkninsen vid läroverken? Ått den 1 sig sill är orbnlig och till den grad förnäcmande för K ) yrkans tjenare, ett, 4 H en xx Er; spel ce så jange Cen exislerar, det yngre piesterskapet aldv: vo kan komma sig före. , etle höja sie från deo låga böidningsgrad, det nu innehafver; och slutligen, att den lockar till läroverken måsoen lärare utan kallelse eller lust för uvdervisolngen. Men att å andra sidan vid närvarende förhållande och då Iönetillpångarna äro så små, den är alldeles nödy ön tells för att kuona underhålla skiekliga lärare Id j dels för att bereda aåldre lärare tillfälle 4äll hafarpsivpan ll am anka Panda Alko At

2 januari 1833, sida 3

Thumbnail