Article Image
2 RR
stånd från Läroverket och emottaga uppdra
get såsom ett nådigt förtroende.
Men uträttar man mycket genom inspektio-
ner och kontrolle:?
Ja, om man förfar visliga.
Hvad skulle de hafva för verkan på Läro-
verken?
En sådan uppmärksamhet å Regeringens si-
da skulle sannolikt otvoligt upplifva dem, och
bland allmänheten befordra eu närmare kän-
nedom om den offentliga undervisningens verk-
liga tillstånd.
Uvilka afhöra nu de offentliga examina vid
elem, läroverken i landsorterna?
Ephoius, der sådan fiones, eller Inspecto:
Schole, samt en och annan lärare. För öf-
rigt hållas de vanligtvis för tomma väggarne.
Men 8å ej lärjuvgarnas föräldrar upp på
examina;
Exemplet är sällsynt: Så stor är liknöjd-
beten.
Hvad är i allmänhet orsaken till elem. lä-
roverkens vantrefnad?
Att ingentiog trifves i mösker och köld.
Hvarisenom skulle våra Gymnasier kunna
upphielpas 2
ph Genom deras tillbakavisande inom de-
ras rätta sfer, och återställandet af deras nä
ra samband med skolorna. Gymnasium är till
sn natur ingenting annat, än en högre af-
deluing. af skolan; genom den nya skolordniv-
gen (och här! Heger dess största fel) hafva
gymnasium och skolan blifvit tvenne, full-
komnmligt åtskiljda lärvoverk. Ynalinogarne sko-
la iösa afgångsbeiyg från Reclorsklassen till
Gymnasium, älven när desse äro i samma
stad och under samma tak, och för intagan-
det på Gymnasiam tentera för Lektoverna
likasom till en Akademisk examen; Lektorer-
na hafva ingen: upa öfver eller befattning
med skolorna m. m., hvarigenom Gymnasier-
na fått en för deras ändamål Trämmande och
högst skadlig austvykniog af Universitet,
2: Genom yoglipgarnes längre vistande vid
Gymnasierna , minst fyra läse års ty ingenting
är skadiigare än deras för tidiga ankomst tili
Universitet. 3:00 Genom förekommande af det
oskicket, alt vrslingarne, för alt nndeå ep
fruktad algångi-examen, smyga sig till Uni-
versitetet utin att tiga den ach blifva stu-
denter lika väll 4: Genom Gympasiernas
fördelning på me afde! Piagar on der antalet
af lärjangar ej är alt lör litet — dock med
bibehållande af en och anvan gemensam lä-
sölimme om dagen.
vad skall man sisa om den dubbla tjen-
steårsberäkninsen vid läroverken?
Ått den 1 sig sill är orbnlig och till den
grad förnäcmande för K
) yrkans tjenare, ett,
4 H en xx Er; - spel ce
så jange Cen exislerar, det yngre piesterska-
pet aldv: vo kan komma sig före. , etle höja sie
från deo låga böidningsgrad, det nu innehaf-
ver; och slutligen, att den lockar till läro-
verken måsoen lärare utan kallelse eller lust
för uvdervisolngen. Men att å andra sidan
vid närvarende förhållande och då Iönetill-
pångarna äro så små, den är alldeles nödy ön
tells för att kuona underhålla skiekliga lärare Id
j
dels för att bereda aåldre lärare tillfälle
4äll hafarpsivpan ll am anka Panda Alko At
Thumbnail