EE ra ellev färre guld eller silfverknappar, allt efter personens stånd och värdigbet. Utanpå denna rock hafva de en annan vidare med sanska långa ärmar, och då de emottaga visiter påtaga de ännu en annan öfverrock, Derässkor äro gjorda uti form af tofflor, itan klackar, samt framtill slutande sig uti en högt uppskjutande spets, hvarpå ej säls an bänger en bjellra, Dessa äro i korthet de mest utmärkande dragen af Chinesarnas enskildta lefnadssätt och kruk. Mycket förefaller ossväl dervid-besynnerl:gt och löjligt; men likväl böra vi ekta oss att för hastigt bele det som vikunna finna underligt, blow de: före att det ej öfverensstämmer med våra seder och bruk. Alla nationer hafva sina egna plägseder och äfven många af våra torde gifva en giltig anledning till löje åt den, som, fremmande derföre, med olika, förut fattade åsigter, skulle företaga sig alt granska desamma. Låtom oss nu öfvergå till Chinesernas Gudalära, och i korthet skildra hufvudsakliga ionehållet af de olika religioner, hvilka bekännas uti China. Vi skola då genast varseblifva en märkvärdig, i högsta rad förvånande olikhet emellan dessa skilda Gudaläror, hvilken är så stor att man har svårt för att fatta, buru de båda skola kunpa hafva bekännare ibland ett och samma folk. Under det att de lägre samhällsklasserna äro föreänklauti. den. gröfsta vidskepelse, bekänner den högre och upplystere delen af nationen en lära, hvilken ut: många stycken kan mäta sig med hvilken religion som helst öfver jordens heia yta. Kanske får man äfven häruti söka en af orsakerne till det Chinesiska Rikets långvariga bestånd och märkvärdiga trefnad, ty då bvar och en del af nationen bestämdt bekänner en lära, som bäst passar för densamma, förekommas med detsamma all fanaism, alla religionskrig, Det lägre folket bvilket icke besitter nog upplysning för att fatta en renare lära, finner sig belåtet med sin vidskepelse, hvilken i alla fall ingifver några rTeligieusa tänkesätt, och, förenad med den gamla, ypperliga moralen, är nog at utgöra en i allmänna fall tillräcklig lefnadsoch tönkeregel. Deremot de mera upplyste och förståndige bekänna sin rena lära, utan att onöÖdigtvis söka påtsuga deosamma på massan af folket, bvilken icke eger nog insigter för att förstå och värdera den, och som således föga skulle finna sig lycklig dervid. Rörande Cbinas äldsta Gudalära, sådan, som den stiftades af Fohi och hans närmeste efterkommande, och sådan som den ännu finnes uti de äldsta Chinesiska religionsböckerna, de ryktbara så kaliade Yekings, var den i många afseenden ovanligt ren, samt utan all blandning af afguderi, dikter och vidskepelse, således olika alla andra folkslags, utom Judarnas äldsta Gudaläror. Nu för tiden äro trenne religioner de allmännast antagna uti China. Confutses