Article Image
ningår och råd mera värma och lif, och lör-
jungens genom så många års erfarenhet styrkta
förtroende och kärlek uppfattar dessa räd me-
sa alfvarligt och djupt: och så bildar sig det-
ta ömeesidiga förhållande, som vid dea slutli-
ga upplösningen, eller flyttningen till högre
läroverk , låter både lärare och lärjunge känna,
att de icke mer voro hvarandra likgiltiga.
Biland ambulatoriska metodens öfriga företräden
faller straxt 1 ögat: att cudast på detta sätt skolan
kan blifva ett organiskt sammanhängande helt. En
Trivialskola enligt klassläsningen är och kan ej blif-
va annat än 4 särskilta skolor, stående bredvid elle:
öfver hvarandra, men uti bvilka det 1 följe af hvarj:
lärar :s särskilt afstängda verkningskrets också ka.
följas, och oftast följe alldeles stridiga grundsatser
och metoder; en sak, som det med klassläsningen är
nästan en omöjlighet att förekomma, — — — — —
— — Efter klassläsuingen skall lärjungen utt hvarje
kunskapsgren geaomgå fyra häuvder. Buligt nu gäl-
laude: skolordning skall han t. ex. uti latinet lära sig
af första läraren deklinationerna och de vreguliers
konjugationerna. Af andra läraren verba anomala,
partiklarna, samt de första regloxrna. Af tredje
läraren; att fullständigt resolyera och skrifva ef-
ter de enklare reglorna, och slatligen af Rector in
öfvas uti det återstående af grammatiken. Pa
samma sätt också med de öfriga läroämnena, — Men
huru kao man vänta sig någou euhet, någutsamman-
haug uticttsådant undervisnimgssätt? — Ouckligen äger
häruti ambulatoviska metoden ett ojemförligt före-
träde, då,slen sätter läraren uti tiltfäåte att genom
wndervisniog för lärjungaraf alla kunskapsgrader erhålia
eu klarare öfyersigt af sin vetenskap och dymedelst kun
na vid dess meddelande följa ett bestärnvlt system från
början till slut. Just detta sist anförda förhälland:
måste också vara vida angenämare och mera lifvande
för lärarne, än klassläsningen. Huru ofta händer
det ej, att en lårare fär sitta 6 å åtta är uti en och
samma klass. Det kan ej anuat än vara dödande
för det vetenskapliga lifvet, att då enligt klasslösnin-
gen beständigt hålla på med samma korta fraginen-
ter. af alla kuaskapsämnen. Enligt nu gällande skol-
ordning, skulle en lärare t. ex. uti andra klassen på
sådanl sätt aldrig få läsa uti latinet auanat än de
fyra å fem första fältherrarna af Cornelius; uti Gre-
kiskan: endast deklinationerna och första konjugatio-
nen; uti aritmetik; multiplication, division och sor-
ter-räkniug: uti geografien: Sverige och Kuropas
fysiska beskrifning; o. ss. v. Att nu år ut och år
un icke få behandla något annat än dessa afhuggua
stumpar af kunskapsämnena -kan ej vara anhat än
uttråkande för läraren. Man klagar, att våra skol-
lärare icke utgifva tjenliga läroböcker. De äro wi-
säktade, Huru bafva de med klassläsningen kunnat
få den dertill nödiga öfversigten af sitt kunskaps-
ämne och dess behandling från nybegynnaren ända
uppåt till gywnasisten, Det Tänder dem sannerligen
tili heder, att de bibehållit något vetenskapligt in-
tresse under en så vetenskapsstympande sysselsätt-
ning. Med klassläsning — kan en oduglig lärare
antingen skylla lärjungarnas underhaltighet på sin
företrädare, eller skyla egen slapphet med de kun-
skaper samma lärjuugar uti föregående eller efterföl-
jande klass inhämta. Med ambulatoriska metoden är
ett sådant förfarande omöjligt. Läraren, som från
börjån till slut ensamt sköter sitt ämne, skall också
ensam skörda det beröm eler tadel som han för-
tjenat, En oduglig lärare kan efter ambulatoriska
metuden omöjligt dölja eller bibehållä sig.
(Slut n. g.)
Thumbnail