dast vell antyda den, sa-oU) 2JNcEVvVIS, HATWbWedes
man kunde oskyldigt blifva föremål för miss-
tankar.
Svenska Uryckfriheten och dess missbruk.
ij (Forts. fr. N:o 243)
Inom hvarje folk lefva numera trenne sto-
1a samhällen, sammanhängande och under-
stödjande hvarandra, men utvecklande sig
hvar för sig: staten, församlingen, och all-
mänheten, hvilka åsyfta, den första utbredan-
det af materiell trefnad, den andra uppväc-
kandet af den religi5sa känslan, den tredie
upplysning och intellektuell, utbildning ibland
folket. I forntiden fanns endast staten, i
medeltiden uppkom tillika församlingen, som
gaf den förra den egna modifikation, som gör
våra nya Statsförfattningar så olika allt hvad
forntiden derom tänkte sig. I den nyaste ti-
den uppkom det tredje samhället, allmänhe-
tens, som består af de för dagen verkande
författarne och deras läsare Den märkvär-
diga rörelse, som för närvarande finnes inom
folken, härleder sig betydligen deraf, att de
ej mera utgöra blott en stat och blott en. för-
samling, men tillika en allmänhet. Sam-
ma rörelse märktes äfven, när församlin-
gen upptogs såsom ett samhälle inom hvarje
folk, när den: religiösa utbildningen konsti-
tuerade sig jemte den politiska, och sökte till
en del att grunda sig på den politiska utbild-
vingens ruiner. Presterskapets välde uppkom
bredvid den verldsliga maktens, och täflade
med den om företrädet. Så visar sig äfven
den periodiska pressens uppkomst verkande för
sitt ändamål, och bekämpad af den politiska
magten, hvars traditionella byggnad den ska-
kar, under det att den något hårdhändt un-
dersöker dess grundval.
Men vi måste — oaktadt intresset af de un-
dersökningar som denna åsigt af Europas när-
varande tillstånd kunde föranleda — öfver-
gifva den vidare utvecklingen devaf, och åter-
gå tll vårt mera ioskrönkta ämne.
Det är klart, att alla tre dessa samhällen
måste, om de ej skola förstöra hvarandra,
verka gemensamt och för samma mål. De må-
ste jemka med hvarandra, så att de smälta
tillsammans. Då först äro folkens iugn och
lycka möjliga, De åsyfta alla tre folkens hö-
gre utbildning, men med olika medel Sta-
ter grundar den på rättvisa; församlingen på
religiositet , och allmänheten på opinionen,
upplysningen , granskningen. Om den för da-
gen verkande pressen misstager sig om sip be-
stämmelse, skall det gå med denna makt, som
med Presterskapet, då det beskyddade blott