dast vell antyda den, sa-oU) 2JNcEVvVIS, HATWbWedes man kunde oskyldigt blifva föremål för misstankar. Svenska Uryckfriheten och dess missbruk. ij (Forts. fr. N:o 243) Inom hvarje folk lefva numera trenne sto1a samhällen, sammanhängande och understödjande hvarandra, men utvecklande sig hvar för sig: staten, församlingen, och allmänheten, hvilka åsyfta, den första utbredandet af materiell trefnad, den andra uppväckandet af den religi5sa känslan, den tredie upplysning och intellektuell, utbildning ibland folket. I forntiden fanns endast staten, i medeltiden uppkom tillika församlingen, som gaf den förra den egna modifikation, som gör våra nya Statsförfattningar så olika allt hvad forntiden derom tänkte sig. I den nyaste tiden uppkom det tredje samhället, allmänhetens, som består af de för dagen verkande författarne och deras läsare Den märkvärdiga rörelse, som för närvarande finnes inom folken, härleder sig betydligen deraf, att de ej mera utgöra blott en stat och blott en. församling, men tillika en allmänhet. Samma rörelse märktes äfven, när församlingen upptogs såsom ett samhälle inom hvarje folk, när den: religiösa utbildningen konstituerade sig jemte den politiska, och sökte till en del att grunda sig på den politiska utbildvingens ruiner. Presterskapets välde uppkom bredvid den verldsliga maktens, och täflade med den om företrädet. Så visar sig äfven den periodiska pressens uppkomst verkande för sitt ändamål, och bekämpad af den politiska magten, hvars traditionella byggnad den skakar, under det att den något hårdhändt undersöker dess grundval. Men vi måste — oaktadt intresset af de undersökningar som denna åsigt af Europas närvarande tillstånd kunde föranleda — öfvergifva den vidare utvecklingen devaf, och återgå tll vårt mera ioskrönkta ämne. Det är klart, att alla tre dessa samhällen måste, om de ej skola förstöra hvarandra, verka gemensamt och för samma mål. De måste jemka med hvarandra, så att de smälta tillsammans. Då först äro folkens iugn och lycka möjliga, De åsyfta alla tre folkens högre utbildning, men med olika medel Stater grundar den på rättvisa; församlingen på religiositet , och allmänheten på opinionen, upplysningen , granskningen. Om den för dagen verkande pressen misstager sig om sip bestämmelse, skall det gå med denna makt, som med Presterskapet, då det beskyddade blott