um1 berceen Hygdes, var man redan torvaänad
öfver den massa af pålverk och ställningar so:n
dertill erfordrades; man yttrade: här bvila hela
skogar. Och i St. Petersburg skall man snart
vid en spatserfart omkring ställningarna öf-
vertygas alt alla trädstammar i Thiergarten ej
skulle räcka till; skogen på ferheden finge
tagas till bjelp, och man kunde ändå sätta i
fråga, om detta allt skulle räcka till ap-
pareljen. Dessutom finge man för de återstå-
erde ännu behöfliga ÄAttatusen sexhundrade
trädstammarne, af hvilka de grofvaste hålla
29, de smalaste 14 tum i diameter, vända sig
tll Griänvaldeskogen, derifrån man då ock fick
anskaffa Trettifyratusen tretuwms plankor, och
ou först vore slit det trädvirke i ordning, som
man vid Alexander-Kolonnens uppförandeoch
transporterande användt. Omöjligen låter det
sig beräkna, huru mycket jernarbete erfordras
att sammanfoga och hophålla dessa ofantliga
ställningar och appareljer; men, hvad en en-
da punkt beträffar, så är det kändt att Lvi
millioner sexhundratusen stycken grof skepps-
spik åtgålt. Ställningarve hvila på ett pål-
verk, hvilket, ehuru påle står på påle i upprätt
ställnirg, man likväl aktat nödigt att ytterli-
gare befästa på sådant sält, att man på hela
den bana stenmassan egde att tillvyggaläggn,
invan den hann till den för sig bestämda pie-
destal, grundmurat under pålverket till
fasthet och höjd - lika med trevåningshus.
På denna bhergfasta mur hvilar nu så väl äp-
pareljen som ställningarne, Fill dessas högsta
punkt uppstiger man från alla håll på bre-
da och heqväma trappor. Tre veekor åtgin-
go till Kolonnens transporterande från koja:
till högsta punkten af fotställningenv. Medelst
spiralformiga, armstjocka , flere: gånger om
byvarandra lindade tåg rullades kollonnen lång-
samt, genom vindspel, uppföre appareljen och,
när den hunnit platformen ofvanpå, lades på
en ofantlig släde samt framsläpades sålunda till
fotställningen der den från högsta punkten af
den sluttande appareljen eller platformens hör-
jan ännu hade 210 steg fram. Sedan man
hunonit ända fram till piedestalen togos 60 tåg
sam fastgjordes vid lika många vindspel och
sedan de fått löpa genom 5 å 6 jerntrissor,
med andra ändan fästades vid Golonnen. De
tåg hvarvid trissorna hängde bestodo af 400
stycken tjocka Hamprep, och hvart och ett
af dessa vägde 1600 skålpund. Sedan allt på
detta sätt var i ordning, uppgick den dag på
hvilken sista handen skulle läggas vid det
stora verket. Redan kl. 10 f. m. strömmade
alla menniskor till Isacsplatsen och livar och
en sökte sig ut ett ställe hvarifrån han kuno-
de öfverskåda det hela. Alla kringliggande
fönster och tak voro uppfyllda af åskådare.
Det ofantliga Isacstorget liknade en myrstack,
och derifrån ända ner till Newas strand, vid
hvilken alla skepp flaggade, böljade en oerhörd
menniskomassa, Straxt efter kl. I såg man
Kejsaren nalkas från Winterpilatset. Straxt
efter kom äfven Kejsarinnan i vagn af Spe-
gelglas, utsirad med bronze, framför och bakom
hvilken en afdelning Cirkassiska Cyrassierer re
da klädde: iernhielm ach nansapehsneta agn