Article Image
Ett ångfartyg, bygdt af smidt Jern, bar under Löjtnant J:knsons ledning, blifvit förfardigodt för Ost-Indiska Compoeniet. — Byggmästere äro Herraroe Maudsley GC:i, som förse Ergelska regeringeae ångbåtar med erforderliga ångapparater. Den är gjord vid deras varf bredvid Belvederevägeb, och är det första skepp af detta slag, som någonsin blifeit bygdt. Denna ovanliga ångbåt är ämnad ett bogsera fartyg uppföre floden Ganges; det är dock ännu icke bestämdt baruvida den, sedan den gått af stapeln, skell tagas sönder och öfversändas uti ett ef Companiets stepp, eller om det skall föras in uti en docka, och ett annat skepp ef afpassad storlek, för att innesluta det, byggas och öfverföra det till sin bestämmelseort. Sjelfva skråfvet är af jern, men däcket ef väl Det är platt på bottnen, jernet är 3 tum tjockt i stora plåtar, som äro nitsde tillsamman med en slags besynnerligt gjorda mnitnagla:, efter en egen förbättrad metod. Å Tinmerna på andra fartyg motsvaras här af mycket starkt jern, med en särdeles sinkelställning. — Lävgden är 125, bredden 24 och höjden emeilan dack sclfva fot. Aatalet af nitnaglar, använda för byggnaden, ar ungefär. 30,000, uch man förmodar, de! skall komma att gå eodast I fot a t1 tua djupt. — Den har verit under byggnad i 7 nåneader, och på slutet hefva 300 personer Jertill dagligen varit använde, och när det slir helt och hållet färdigt, avses kostnaden ör det bela uppgå till Lb. St, 20,000. Ehura sostneden är ofanllig, anser Compagniet sig Jock i längden vinua på företaget. Kraften ir 6o hästass, Inredningen kommer att Blil den nättaste och vackraste stil,

13 september 1832, sida 3

Thumbnail