Ett ångfartyg, bygdt af smidt Jern, bar
under Löjtnant J:knsons ledning, blifvit för-
fardigodt för Ost-Indiska Compoeniet. — Bygg-
mästere äro Herraroe Maudsley GC:i, som
förse Ergelska regeringeae ångbåtar med er-
forderliga ångapparater. Den är gjord vid
deras varf bredvid Belvederevägeb, och är
det första skepp af detta slag, som någonsin
blifeit bygdt. Denna ovanliga ångbåt är
ämnad ett bogsera fartyg uppföre floden
Ganges; det är dock ännu icke bestämdt
baruvida den, sedan den gått af stapeln,
skell tagas sönder och öfversändas uti ett
ef Companiets stepp, eller om det skall fö-
ras in uti en docka, och ett annat skepp
ef afpassad storlek, för att innesluta det,
byggas och öfverföra det till sin bestäm-
melseort. Sjelfva skråfvet är af jern, men
däcket ef väl Det är platt på bottnen,
jernet är 3 tum tjockt i stora plåtar, som
äro nitsde tillsamman med en slags be-
synnerligt gjorda mnitnagla:, efter en egen
förbättrad metod. Å
Tinmerna på andra fartyg motsvaras
här af mycket starkt jern, med en särdeles
sinkelställning. — Lävgden är 125, bredden
24 och höjden emeilan dack sclfva fot.
Aatalet af nitnaglar, använda för byggnaden,
ar ungefär. 30,000, uch man förmodar, de!
skall komma att gå eodast I fot a t1 tua
djupt. — Den har verit under byggnad i 7
nåneader, och på slutet hefva 300 personer
Jertill dagligen varit använde, och när det
slir helt och hållet färdigt, avses kostnaden
ör det bela uppgå till Lb. St, 20,000. Ehura
sostneden är ofanllig, anser Compagniet sig
Jock i längden vinua på företaget. Kraften
ir 6o hästass, Inredningen kommer att Blil
den nättaste och vackraste stil,