Article Image
renhållning o. d. med ett ord: penningärender, så kan det vara mindre maktpåligganrde, af hvem dessa Ledamöter väljas. Men skall med Läroverkets ekonomiska ärender? förstås sådana, som röra sjelfva dess inre organisation och egentliga gång, hvilket synes så mycket troligare, som offentiiga examina tyckas hänföras till dessa ärender; så anser jag i underdånighet högst betänkligt att åt Epborus allena öfverlemna valet af dessa Ledamöter Ephorus blefve derigenom alltför sjelfrådig, och Directionens Ledamöter endast Nollor, för att öka värdet af hans enskilta mening. Billigare synes det vara, att låta samtliga de Studerandes Målsmän t. ex. hvart tredje år skriftligen anställa val till Directions-ledamöter. Af samma skäl som jag ansett betänkligt att åt Ephorus alleoa öfve. lemna utväljandet af Ledamöter till Skoldirectionen, kan jag ieke heller snnat än i underdånighet gilla den Sid. 2 omnämnda anmärknivg, som vid 1923 års liksdag blifvit gjord mot det stadgandet i 1820 års Stkolordning, att Biskoppen skulle vid SkolLärares tillsättande först afgifva silt Pyttrande.? — Detta skulle nemligen medföra en elltförstor inskränkning i Conosistorii-Ledemöternas : fria valrält. Och inogenstädes torde det vara engelägnare, än just i de Ecelesiastica Consistorieroa, att bibehålla det slimänna stadgandet, att, i hvarje Collegium, den yngste ledamoten yttrar sig först och Ordföranden fist. Jag kunde visserligen ännu hafva åtskilligt att anmärka vid Comiteens åsigter rörande Elementar-Läroserken: men i bopp ett de anmärkninger, hvilka redan blifvit gjorde, äro tillräckliga såsom motiver, skyndar jag att i underdånighet uppgifva, huru jag föreställer mig, alt den ifrågavarande undervisningen bäst skulle kunna inrättas, med den möjligen minsta trubbning i de redan befintliga Läroves kens organvisation: och torde till den ändan få börja med uppgifvendet a! följande principer: tf. Läroverken böra vara indelade i vises greder, och dessa så inrättade, att dels den i hvardera meddelade kunskspen utgör ett legs helt och är i allmänna letvernet fallit senvändbar, nemliderefter lampade förh t1Jaoden 3 och dets att i en Jlagre ipgentivg läres, som kan mbäras i ev Fögre. 2. I först: graden böra et dast de få saker läras, som ärv för hvar och en alldeles oumbärliga att kanna, I hvar bögre grad utvecklas vidare de i den föregående erbållna kunskaperna, och oya påbörjar. lolet ärkne lemuas alldeles förr, an nödig fulikomlighet deruti blifvit upphunnen, Få I ee AN 0 ee a 1 an faätaunr AF fra th ne

21 augusti 1832, sida 3

Thumbnail