gin verkliga mening. Genom denna nu antydda bildning, skulle dessutom tankekraften uppöfvas till säkrare bedömande af hvad åmne som hälst: beh genom vanan vid eftertanka skulle den moralista känslan utvecklas och förädlas. Derjemte skulle denna bildning götra, att menniskorna icke lävgre såsom oskäliga kreatur bligade på naturen, och förrättade sina arbeten blott såsom ångmaskiner: utan de skulle fröjdas åt naturens betraktande, i samma mån de lärt känna dess förunderlighet; och deras arbete skulle blifva dem ljulft, samt vinna för dem ett särskilt behag, i samma nån de lärt reflectera öfver dess mekanik, dess ändamål och dess följder. Begäret till bränvin och andra djuriska njutningar skulle minskas och förgvinna, i samma mån menniskorna finge smak på själens ädlare njutningar. Denna hildnving, som är oumbärlig för alla, utgör tillika grunden för all högre undervåsning: Folkskolan synes derföre böra vara likasom trappan till de såkallade LlementarLäroverken. Men emedan dessa Läroverk sålunda äro semmanhängande, och det ena vidtager der det andra slutar; så torde jag få -uppskjuta frågan om Folkskolans egentliga organisation, intill dess jag granskat Comitcens yttrande rörande ElementarLäroverken, för att sedan kunna i underdånvighet framställa allt i et sammanhang. OM ELEMENTAR-LÄROVERKEN. Om Läroverken? säger Comitdgen sid. 26, skola fullständigt utbilda de menskliga för-Mmögenheterna; så måste undervisningen omfatta dem alla, celler vara ullsidig! Lärvoverken tillsammantagne och särskildt de aldra bögste böra visserligen lemna tilfälle till alla gjälsförmögenheters och fallenheters utbildning: mev stt vilja inrätta hvarje lägre Läroverk for en allsidig bildning, fruktar jag skulle vara mindre lämpligt; och att vilja påtvinga hvarje Lärjunge en allsidig bildning, skulle vara at qvälva de verkliga anlagen. Derigenorå skulle dessutom bildningen blifva i alla sina delar allttör ytlig för att kunna vara användbar. Själen skulle genom en sådan allsidig bildning blifva kkasom svarfvad till ett slätt klot, hbvilket kunde ganska lätt och obehindradt rulla från ett ställe till ett avnat, men utan förmåga att någorstädes fästa sig och intränga, hvilket samma massa desto lättare sko-. lst göra, ju mer den varit spetsigt utsträckt blotvåt ett eller några få håll. I fortsättning af nyssnämnde sats, säger Comildten: Men för att tillika vara grundlig, för, Uhverje vigtning undervisningen går, intet lärostycke förekomma, som ej t ett föregacnde äger sin förklaringsgruud. Men om det blott är i det abstracta eller högre bagreppet, som det concieta eller lägre har gin förklaringsgrund; så skulle, enligt Comiteen: uppgift, de mest abstracta och högsta begreppen framställas i första klassen af Elementar-skolan, Deremot förklarar Comitgen, nederst på samma 26:te sida: att då menniSskan med sinnena och begreppet uppfattar . DA na AS FR