Article Image
fallet med enfaldizga föräldrar och odughga
Schollärare, som sakna anlag för Catechetik;
det sednare är fallet med de i detta hänseen-
de bättre begåfvade. Religionen som icke är
till blott för minnet och förståndet, vill äfven
öch isynnerhbet vara till och lefva i hjertat
och lefvernet. Men de söndagliga prediknio-
garna äro icke tillräckliga för detta ändamål.
Dertill fordras en förbättrad barndomens bild-
ming, och en bättre kraft och väckelse till det
godas utöfning än karbasen, och bättre exem-
pel, tillsyn och läror än den försupne Schol-
mastarens och omoraliska föräldrars.
Att Förf. icke vill inskränka undervisnings-
ningsämnena i folkskolan till de af Comite-
en föreslagne, är dessutom tillkännagifvet sid.
39 hvarest förf förklarar, att, näst de vanliga
läroämnena (d. v. s. läsa, skrvifva, räkna samt
egentlig religionsundervisning) anser han Hi-
storien såsom ett vigtigt Läroämne för folket,
nemligen Verlds- och MNaturhistorien , såsom
begge framställande den evige gudens fortgå-
ende uppenbarelse i tid och rum. Icke en
sträng vetenskaplig behandling af dessa läro-
ämnen menar jag; säger förf. den är blott
för vetenskapsmannen; men en lefvande och
åskädlig framställning för menige man af her-
rans uvder ville jag hafva; ty jag känner in-
gen skönare, ingen sannare förklaring öfver
första-artikeln i Catechesen, än ett rätt natu-
rens och verldshändelsernas studium; ingen ri-
kare skatt af. erfarenhet om Guds underbara
råd, än Historien ), Men, säger förf, vidare
sid. 43 det är annars icke blott med intel-
lectuella läroämnen, som fö fa taren ville för-
öka folkskolans bildningsomfång; kunde om-
ständigheterna i en framtid medgifva, att an-
ställa en eller annan underlärare, ville jag
gerna. påyrka, af skön konst, åtminstone öfning
i: kyrkosång och af. färdigheter åtminstone
gymnastik ); Kunde vidare några af de han-
daslöjder och niringsfång, som för orten äro
af mästa. vigt, genom skickliga lärare bibrin-
gas allmogen, vore sådant utan tvifvel af en
oberäknelig: nytta:
Förf. anser således, i motsats mot Comiten,
folkets bildning stå på en ganska låg punkt
och uppgifver som orsak dertill, att prester-
skapet undandragit sig folkundervisningen,
hvilken likväl är dess egentliga kall och för
liviiken det (sid... 19) genom sin: egen stånd-
punkt värmast synes ansvarigt Detta vig-
tiga göromål har i stället, enligt Kongl.. Cir-
culairet till Consistorierna af den 14 Jans 1320,
blifvit öfverlemnadt åt personer, hvilka: ej
allenast dertill varit oskicklige utan äfven
brottslige och till straff. dömde. Förf. känner
mångfaldiga socknar, äfven i det sydliga
Sverige, der undervisningen: ännu i den: grad
är försummad, att ordentliga Skolmästare helt
och: hållet saknas;. och: der de finnas, äro:de
). Förf. har härvid fogat följande not: Må man
blott icke, i motsats. mot den .stränga:veten-
gkapligheten, studera naturen utan naturfö-
femäal , (såsom på: Linköpiogs: Gyrrnasium
meh mån a andra ctällan) allev Ica Veritdeae
Thumbnail