gare fördel 1 afseende på närvarande synpunkt
eller Lärares anskaffande, att nemlig:n
sådane unge män, som möjligtvis cga de egen-
skaper vi fordra, kunna, innan de bestämma
sin håg såsom sökande, i desse skolans för-
handlingar finra upplysningar om saker och
personer, hvarefter de dels få tillfälle på för-
hand pröfva sig sielfve, dels rigtigare bedöm-
ma huruvida de kunna bli belåtne eller icke.
Det är sagdt och i vwisst alsecnde onekeligen
sannt, att saknaden af alla and:a materiella
motiver för sökande till Billska skolan, än lö-
nen och Bolagets eventue!la förmåga och vil-
ja alt bestå serskildte belöningar eller pentio-
ner, motverkar i betydlig mån böjelsen hos
skicklige män att här engagera sig; men frå-
I boj
ga blir i alla fall, om det skulle vara fö: mån-
ligt, i fall det vore möjligt, att genom an-.
skaffad rättighet för Larare att beräkna tjen-
steår vid denna, såsom vid flera andra publi-
ka skolor, öka motiverne. Jag måste bekänna
att jag icke tror det. Jag vågar hoppas att
de högsta Styresmännen af våra publika verk
en gång skola inse, att deras styrka icke är
ökad genom befordringsrätten till Prästka!l.
Naturligtvis ökas qvantiteten af de sökande,
men qualhteten deremot måste bli mera du-
biös, när tillfället till ekonomiska beräkningar
ovilkorligen måste i större proportion fram-
kalla egennyttan och intrigs-andan på bekost-
nad af det verkliga nitet, och approppriata
dugligheten till Lärare. Jag tror att löner och
emolumenter i allmävhet, väl, under samhäl-
lets nuvarande skick, är till en viss grad en
eonditio sine qua non, betraktade såsom mo-
tiv för att åtaga sig befattning, men alldeles
icke alt det är det enda eller väsendligs!e,
aldraminst när fråga är om alt åtaga sis barns
uppfostran, dervid en moralisk lyftning wil
en ädlare grad af förnöjelse, än den som ge-
nom rikedomar kan vinnas, ovilkorligen må-
ste ligga till grund. Den som icke theoretice
erkänner rigtigheten häraf, måste likväl med-
gifva, att exempel finnas på Skollärare, hvars
lyckade bemödanden och förkärlek för sitt
kall qvarhålla dem hos Barnen, äfven sedan
yttre omständigheter beredt dem tillfälle att
undandraga sig dervid åtföljande mödor och
bekymmer; och om sådane exempel än äro
sällsynte att träffa, så äro vi Likväl lycklige
nog att kunna inbjuda dem att få se ett här.
Står skolan ännu några år, så hoppas vi kun:
na framvisa flera, och då vilja vi trotsa de pu-
blika Skolorne att mäta sig 1efecten med oss,
som hufvudsakligen till framkallande af dug-
lige lärare påräkna icke ekonomiska utan rent
moraliska, sympathetiska motiver — desam-
me som till hela sällskapets tillvaro och be-
stånd äro de egentliga och verksammaste drif-
fjedrarne.
Med den anmärkning att äfven i detta af-
seende det icke är rimligt, det Allmänheten
skulle vara missnöjd med skolan, om den rig-
tigt kände förhållandet förr och nu, slutar
jag analysen, om hvad det omtalade klandrei
reke kan vara. Finnes nu ingenting väsendt-
ligt af mig öfverhoppadt eller grofva flagor