Det är väl sannt, att förmånen till en bör-
jan endast blefve partiel, och tillhör de skjut-
sande omkring de större vägarne; men det är
just der som skjutsen är förderfligast för all-
mogen, och säkert synes det äfven att denna.
inrättning, om den erhöll någon framgång,
snart skulle framkalla andra dylika och ut-
grena sig äfven till de öfriga vägarna. I
samma mån skulle också diligenserna komma
att begagnas af talvikare passagerare, eme-
dan hvar och en resande snart skulle: inse;
fördelen och besparingen deraf; att icke be-
höfva hålla eget åkdon, att kunna beräkna
en bestämd tid för resan, 0. s. v. I sam-
ma mån som diligensernas begagnande på det-
ta sätt blefve allmännare, minskades skjuts-
vingsbesväret, och kunde slutligen, till både
allmän och enskild båtnad, till större delen
upphöra.
Det vore visserligen ganska lyckligt, om det-
ta ändamål kunde vinnas oaktadt den brist på
välvilja, hvarmed diligencebolagets företag
blifvit mött från Regeringens sida. I sådant
fall bar det allmänna en mångdubbel förbin-
delse till Grefve Horn och hans bolagsman,
som icke låtit sig modfällas deraf, utan beslutat
att med enskilda medel bringa företaget till
fullbordan, hvartill vi önska att de måtte
inna ett påräknadt deltagande uti den öpp-
nade aktieteckvingen. Emellertid kan man af
hvad som händt icke undgå att finna, att
Regeringen om afslaget på diligencebola-
sets ansöknif8 kommit att handla i rak mot-
sats emot Rilgts Ständers syftem ål och. hvad I
vi skulle anse för den skjutsskyldige allmo-
sens bästa, samt att den enda välgörande
verkan af det välmenande circuläret måhända
kan bbfva en paragraf i näst tillstundande
Riksdagsberättelse.