— — Seivt-S:movisterne i Paris ha kommit i laggen på hvarandra, Anvledningen till den grufliga tvisten var en fråga, den Saint-Simonisterne kallade moralisk. M. Olinde Rodrigues förfaktade den satsen att i deras religion hvarje barn borde kunna känna sin far. Den högste Fadern Enfantin deremot påstod, ett endast modern kan lemna upp lysnipg om förhållandet Saken var benig Rog, man blef het å båda sidor, och Gud vet hvad vändning disputen kunnat taga. om parterna fått komma i enrum med hvarandsa. — Ingen tog reson, och Olinde RBodiugues skyndade att nedskrifva en proklemation, genom hvilken han utan krus afsatte Fader Enfantin, och förklarade sig ensam för Saint-Simonistiska religionens högste Chef, Det är dessutom i egen-kap af Saint-Simons arfvinge som Olinde Rodrigues upphäftsig till påfve. En Fransk Tigning råder honom, om han verkligen är den store mannens lagliaa arftagare, att göra sig urarfva, emedan Saint-Simon vid sin död hade skuld öfver öronen.