— —
Seivt-S:movisterne i Paris ha kommit i
laggen på hvarandra, Anvledningen till den
grufliga tvisten var en fråga, den Saint-Si-
monisterne kallade moralisk. M. Olinde
Rodrigues förfaktade den satsen att i deras
religion hvarje barn borde kunna känna sin
far. Den högste Fadern Enfantin deremot
påstod, ett endast modern kan lemna upp
lysnipg om förhållandet Saken var benig
Rog, man blef het å båda sidor, och Gud
vet hvad vändning disputen kunnat taga.
om parterna fått komma i enrum med hvar-
andsa. — Ingen tog reson, och Olinde RBo-
diugues skyndade att nedskrifva en prokle-
mation, genom hvilken han utan krus af-
satte Fader Enfantin, och förklarade sig en-
sam för Saint-Simonistiska religionens hög-
ste Chef,
Det är dessutom i egen-kap af Saint-Simons
arfvinge som Olinde Rodrigues upphäftsig till
påfve. En Fransk Tigning råder honom, om
han verkligen är den store mannens lagli-
aa arftagare, att göra sig urarfva, emedan
Saint-Simon vid sin död hade skuld öfver ö-
ronen.