Article Image
NYA RÄDDNINGSBÅTAR. Om dessa båtar meddelar Jurnal för Handel, Slöjd och Konst några underrättelser, hvilka så fullständigt bidraga att visa deras utomordentliga nytta för sjöfarten, såsom skeppsbåtar, att vi anse oss böra gifva en vidsträcktare offentlighet åt ett sammandrag deraf. På Themsen äro åtskilliga försök anställda med räddningsbåtar, byggda efter Palmers förslag. Dessa båtar äro så construerade, att de nästan icke kunna sjunka. Första försöket skedde med en båt, som bar 20 a 30 personer, utam att densamma nedtrycktes för mycket för att kunna styras. Tapparna uttogos ur botten, så väl för som akter ut, och båten fylldes till relingen. 6 man stego i och rodde den i detta tillstånd fram och tillbaka under Waterloo-bron. Det syntes tydligt, att den kunde 108 så långt som behöfdes, utan fara för att sjunka. Andra försöket gjordes med en mindre båt, och äfsigten dermed var att visa, huru svårt det var att få en sådan båt att kantra. Tapparne uttogos liksom förra gången, och för att befordrazvattnets inströmmande, satte sjg 4 eller 5 man på relingen och krängde båten så, att den ena sidan kom alldeles under vattnet. För att visa den sannolika verkan af en storm, fastgjordes ett tåg i masten, som af några personer i en närliggande båt drogs så långt ned, som den möjligen kunnat komma, om en störsjö gått öfver båten. Krängningen var så stark, att manskapet, som befann sig i wattnet ända till bröstet, måste hålla sig fast för att kunna qvarsitta; men oaktadt denna krävgning.! reste sig båten så snart man upphörde att hålla masten necd.y

30 december 1831, sida 4

Thumbnail