AR ARLA TR Ve LV Ut RO E PS
försumlighet förlora både fartyget ; och
största. delen af lasten, som till någon del
bestod af tryckpapper. Besättningen blef
lyckligtvis bergad, men en Capten Lidegren
från Stockholm, som var passagerare på resan,
har omkommit i vågorna, lemnande efter sig
en familj af hustru och flere barn, Vi ha
ma a
förskaffat oss tillfälle att se Skepparen Malms
till Magistraten i Nyköping lemnade sjöför-
klaring, ur hvilken vi tro att följande de-
taljer torde intressera Läsaren.
Den 23 Oct. kl. 6 afseglade. Skepparen
med Slupen, som kallas Prins Carl, i full-
komligt godt stånd, och kryssade med syd-
vest vind till sjös kl, 6 på altonen, då utklip-
porna pejlades i NN, OM fär började det
blåsa. storm med regn, hvarföre Storsegel
och Jagare fast gjordes, och fartyget länsade
undan för Bredfocken, S. V. vind. Kl. 12
pejlades Ölands södra uddes fyr uti Vest till
Syd på kompassen och 10 mils distans. Den
24 kl. t2 på dagen pejlades Ölands norra
udde uti V, to NI pås kompassen, 12 mils
distans. Kl. 4 e. m. giek- vinden på full
vestan med tilltagande storm. Bredfocken
fastgjordes och trerefvadt storsegel. tillsattes
jemte tvårefvad klyfvare och stagfock. Far-
tyget styrde med- ett strecks afdrift för
den vestliga sjön. Från klockan 12 om
natten till klocken 4 om morgonen var be-
ständigt utkik i toppen , - för att få
sigte af Landsorts fyr, men förgäfves. -Sln-
pen fortsatte derföre med samma kurs eller
i MON. O. till kl. 5 på mergonen, då Styr-
mannen, som satt i toppen, ropade, att
klippor syntes för ut. Skepparen fattade
då senast roret, och halade upp det åt lo-
vart, för att vända med vinden, hvilket: ock
genast skedde, och styrde bidevind ut Syd
till West. Men som fartyget bade botten-
refvade segel, kunde det icke göra någon
fart emot den svåra sjön, som fortfor lika
bög, utan dref tvärs åt bränningarna. Nu
fanns således ingen aunan reträtt, än alt å-
ter vända med vinden, för att söka passera
bränningiarna återkomisa ut i fritt -vat-
ten. och der låta ankaret. falla Skepparen
commenderade derföre alt fira på Storseglet
för at få fartyget att falla, äfvensonr att
göra loss. ankarve. Olyckligtvis var. stor-
men så hård, att storseglet icke kunde fås
ped, utan fartyget tog lofven från roret,
och slötle mot en undervattens klippa, så
att. roret genast förforades, fartyget fick
läck och började taga vatten så häftigt, att det
inom få minuter kantrade, medan det mel-
lanåt af hvarje ny stö lyftades och åter på
det förskr såckligaste nedstöttes: mot klippan,
RER EEE
ee e——— so———————— — omgesrao we 4 sosse -ouru—å—Fe4r-ååFGr-e90—--20—-s—EEEE—A
så att de som voro om bord, knappt kunde
hålla sig fast. Med yttersta svårigliet Ive-
vw ? v
kades det Skeppåren och besättningen att
Få ut båten och derigenom frätsar sina dif:
men den ofvannämnde passageraren blef bor-
ta. Icke förr än sedan de alla redaw voro
håten., tändes fyren på Landsort på 10