Article Image
AR ARLA TR Ve LV Ut RO E PS försumlighet förlora både fartyget ; och största. delen af lasten, som till någon del bestod af tryckpapper. Besättningen blef lyckligtvis bergad, men en Capten Lidegren från Stockholm, som var passagerare på resan, har omkommit i vågorna, lemnande efter sig en familj af hustru och flere barn, Vi ha ma a förskaffat oss tillfälle att se Skepparen Malms till Magistraten i Nyköping lemnade sjöförklaring, ur hvilken vi tro att följande detaljer torde intressera Läsaren. Den 23 Oct. kl. 6 afseglade. Skepparen med Slupen, som kallas Prins Carl, i fullkomligt godt stånd, och kryssade med sydvest vind till sjös kl, 6 på altonen, då utklipporna pejlades i NN, OM fär började det blåsa. storm med regn, hvarföre Storsegel och Jagare fast gjordes, och fartyget länsade undan för Bredfocken, S. V. vind. Kl. 12 pejlades Ölands södra uddes fyr uti Vest till Syd på kompassen och 10 mils distans. Den 24 kl. t2 på dagen pejlades Ölands norra udde uti V, to NI pås kompassen, 12 mils distans. Kl. 4 e. m. giekvinden på full vestan med tilltagande storm. Bredfocken fastgjordes och trerefvadt storsegel. tillsattes jemte tvårefvad klyfvare och stagfock. Fartyget styrde medett strecks afdrift för den vestliga sjön. Från klockan 12 om natten till klocken 4 om morgonen var beständigt utkik i toppen , för att få sigte af Landsorts fyr, men förgäfves. -Slnpen fortsatte derföre med samma kurs eller i MON. O. till kl. 5 på mergonen, då Styrmannen, som satt i toppen, ropade, att klippor syntes för ut. Skepparen fattade då senast roret, och halade upp det åt lovart, för att vända med vinden, hvilket: ock genast skedde, och styrde bidevind ut Syd till West. Men som fartyget bade bottenrefvade segel, kunde det icke göra någon fart emot den svåra sjön, som fortfor lika bög, utan dref tvärs åt bränningarna. Nu fanns således ingen aunan reträtt, än alt åter vända med vinden, för att söka passera bränningiarna återkomisa ut i fritt -vatten. och der låta ankaret. falla Skepparen commenderade derföre alt fira på Storseglet för at få fartyget att falla, äfvensonr att göra loss. ankarve. Olyckligtvis var. stormen så hård, att storseglet icke kunde fås ped, utan fartyget tog lofven från roret, och slötle mot en undervattens klippa, så att. roret genast förforades, fartyget fick läck och började taga vatten så häftigt, att det inom få minuter kantrade, medan det mellanåt af hvarje ny stö lyftades och åter på det förskr såckligaste nedstöttes: mot klippan, RER EEE ee e——— so———————— — omgesrao we 4 sosse -ouru—å—Fe4r-ååFGr-e90—--20—-s—EEEE—A så att de som voro om bord, knappt kunde hålla sig fast. Med yttersta svårigliet Ivevw ? v kades det Skeppåren och besättningen att Få ut båten och derigenom frätsar sina dif: men den ofvannämnde passageraren blef borta. Icke förr än sedan de alla redaw voro håten., tändes fyren på Landsort på 10

5 december 1831, sida 3

Thumbnail