Ir
Or
ir
J
f-
1
Skolorna, alvensom nagra nya ha under:
framl. året blifvit upprättade. Den år 1525,
på H. K. H. Kron-Prinsens befallning, or-
ganiserade Yexelundervisnings-Skolan i Chri-
stiania, som var ställd under Garnisons-
Skol-Direktionen, men i anseende till brist
på passande lokal måste någon tid hvila,
bar nu åter, med ökad framgång och med
nya af Regeringen bestämda fonder, blifvit
satt i fullkomlig verksamhet, och fortfar att
njuta allmänhetens förtroende.
De underrättelser, Direktionen har att
meddela Sällskapet om Vexelundervisnin-
gens framsteg 1 andra Jänder, äro hermtade
uv Brittiska och utländska Skol-Sällska-
pets 24:de uårsberittelse, alsilven i Maji
månad förlidet år. Början af denna berät-
telse göres med tillkännagifvande af en un-
der året ytterligare förvärfvad visshet om
vigten och nyttan af den i Bourough-Road
stiftade Central-Skolan för barn af båda
könen. Denna är den egentliga bildnings-
skolan för Lärare, som derifrån utgå så väl
till provinserna, som till främmande länder
Och verldsdelar. - Man har antagit som
grundsats, att ej uteslutande använda en
enda bestående och oförändrad metod för
undervisningen, utan att, med bibehållen
karakter af Vexelundervisning, använda i
detaljerna de olika slag af metoder, som för
hufvuadändamålet, eller folkundervisningen,
kunna anses mest tjenliga. I sammanhang
härmed har man mer och mer kommit till
den öfvertygelse, att systemet, i sin vigtiga
utöfning, ingalunda bör vara en mekanik,
som hvar och e en, inölvad i vissa färdis she-
ter, kan, efter bestämda oeh alltid lika gäl-
lande reglor, med full framgång sätta 1 rö-
relse. Man anser GCentral-Skolan blott så
vida motsvara sin bestämmelse, som den-
samma, jemte metodens förbättring, så väl
i barnens undervisning, som i bildandet af
Lärare, ytterst afser en högre moralisk och
intellektuel utveckling. Fortskvodandet till
detta mål beror betydligt af Lärarnes sub-
jektiva skicklighet och allvar. dristen på
skickliga Lärare har under det förflutna åä-
ret mera än någonsin förut varit kännbar, )
och blifver det ännu mera, i den mån sko-
lornas antal inom England förökas, och
nya Skolor, genom Britiska Skol-Sällska-
pets och Missions-samfundets föranstaltande,
så väl i Europa, som i andra verldsdelarv
stiftas. Af omkring 60 Vexelundervis-
nings-Skolor, som för närvarande finnas i
London och dess grannskap, hafva rappor-
ter för året blifvit till Sällskapet aflemnade
endast från 13 skolor, hvilka besöktes af
2177 barn af båda könen, oberäknad Cen-!
tral- skolan, som efter vanlighelen emotta-
git 500 Gossar och 300 Flickor. I egent-
liga England hafva, efter de underrättel-
ser Sällskapet blifvit meddelade, 8 nya sko-j
lor under året blifvit stiftade. För sam-
: i
fäldt innan- oc ch minnesl: äsning nyttjas i en j
1 I FS 1
NN —-—--—-—KÅK —-—-——Å i. iv0001cccc:8E8E-E—— - —ro—.lmv— ——O-—1-.---0— — — -— — ———— - Z ? X X - 2XX 4 -2 22 -X-X— - - -— —X X—— rvmveöme
TT Fri
SeIsk trrajumatig, alvelsom I sctogrdu, Ut
sednare, dels efter kort och kartor, dels et
ter ritning eller muntligt föredrag. Fen
klasser njuta undervisning 1 praktisk geo
metri, mälning af ytor och solida figurer
två klasser i elementär Algebra, två 1 qva
dratiska Eqvationer, och vissa lärjungar 1
Astronomien, allt efter Bonnycastles och
Blands läroböcker. Åt en och annan klass
meddelas kännedom i Naturalhistorien , till
den grad, att Lärjungarne t. ex. deskriptift
känna 300 species al djur. Alla klasserna
öfvas hvarje dag 1 moedersmålets ortografi
och provunciation, genom hvilken öfning
man anser sig säkrast kunna dana pålitliga
Monilörer för innanläsningen. På andra
ställen har man dels sökt förbättringar i
metoden, dels förökat undervisnings-ämne-
na och föremålen för barnens verksamhet.
Så har man t. ex. i York försökt alt brin-
ga undervisningssältet till ett slags likhet
med det sokratiska: i Lyodfield och Brigh-
ton tysselsatt barnen med flerfaldiga slags
handarbeten, hvarigenom de ägt en nyttig
g på lediga stunder, och sko-
lorna, oaktadt belöningar blifvit tilldelade
de skickligaste och (litigaste bland de unga
arbetarne, vunnit icke obetydliga Mtiils skott
i deras kassor, Sällskapet tror sig i all-
mänhet ega anledning att. glädja sig öfver
vexelundervisningens Tramgång och den nyita
densamma beredt Fäderneslandet , hvilka
båda ändamål i en icke obetydlig mån
blifvit beforärade genom den tillsyn och
uppmärksamhet, som många af Sällskapets
sysselsättning
Ledamöter, genom ofta förnyade besök i
skolorna, lemnat åt undervispingens gåns.
Likväl finnes ännu inuti landet hela distvik-
ter, der största delen af allmogen alldeles
icke kan läsa i bok. v
För folkbildningen i Irland har under
loppet af de sednare åren, genom årliga
anslag af Parlamentet, genom sammanskott
af åtskilliga korporationer och enskiltas be-
tydliga bidrag, mera blifvit - gjordt, än i
någon annan del af brittiska Monarkienv.
Märkvärdig är den samhällighet, hvarimed
alla Folkklasser utan partianda, 1 religiöst
eller politiskt hänseende, förenat sig 1 de
allvarligaste bemödanden för detta vigtiga
ändamål. Af olika trosbekännare anses läs-
ning af bibeln och kännedomen af dess inne-
häll, utan alla utläggningar, vara det vig-
tigaste kunskapsämne i Skolorna. Trenne
samfund hafva i London blifvit stiftade för
ett verksamt befordrande at Folkuudervvis-
ningen i frland, genom hvilka 1781 nya
skolor blifvit stiftade,
I Skottland hafva Socken -Skollärarnes
löner, genom Parlamemets beslut, nyligen
blifvit icke obetydligt ökade, I Ed iubur: oh,
Aberdeen och Eigin fimnas de betydligaste
Vexelundervisnings- skolor på fasta landet,
i hvilka man är omtänkt på förökande af
läroämnen och läro-kurser. I SA ottska Hög an
, 4 0 se