Article Image
na: ss Oden, 2 Ingiald Illråda och
Ivar IWidfamne, 3 Ragnar Lodbrok
och hans söner, 4 Olof Skötkonung
5 Erik den helige, 6 Birger Jarl,
7 Konung Albrecht och Drottning Mar-
gareta, 8 Engelbrecht, Carl Knutsson
och Sturarne, 9 Gustaf den förste ,
10 Gustaf den andre Adolf, 11 Carl
XII, 12 Gustaf III. Att hufvudhän-
delserna äro upptagna, synes redan af
denna inonnehållsförteckning, men det
som författaren säger sig egentilgen
åsyftat: en mindre afskräckande vid-
lyftighet än Fryxells och Bruzelii hi-
storier, har han likväl icke fullt upp-
nått genom en bok af 400 sidors om-
fattning.
Iälften af detta utrymme, är väl
det högsta hvartill en egentlig skol-
bok bör utsträckas. Men för att på
engång förena kortliet och liflig ob-
jectivitet, blefve det ganska nödvän-
digt att helt och hållet) isolera grup-
perna. Dock, dervid skulie lärjungen
vinna, då hvar och en af de histori-
ska taflorna utgjorde ett helt och just
sammanställningen af deras motsatta
karakterer så mycket klarare och be- i
stämdare fästade dem i hans minne.
Den bok, med hvilken en gosse bör-
jar sin svenska historia, borde efter
vår tanka endast innehålla: Ragnar
Lodbroks saga; Ansgarius, Engelbrekt,
Gustaf Wasa, Gustaf Adolf och de
trenne Carlarna, i en biografisk stil
utförligt och lifligt behandlade. Om
en sådan bok lästes i första klassen,
skulle t. ex. Fryxells berättelser, de
tvenne första delarna, passa i andra
och tredje. Men för den fjerde klas-
sen fattas oss en Skandinavisk histo-
ria; en sådan, byggd på physiskt ge-
ografiska grunder, bör från den bio-
grafiska methoden närma sig den sta-
tistiska, den bör vara grundvalen för
svensk rikshistoria, och endast genom
parallelen med Danmarks och Noriges,
blir en sådan klar och fullständig: På
gymnasium, der en yngling redan stu-
derar för sig sjelf mycket mer än de
egentliga lexorna, blifva Fryxell, Bru-
zelius och Ekelund de yppersta Läse-
och Läroböcker man kan önska.
tens RER ODD OO OR RR RO RAR
HT HVO NA CT Ar
Thumbnail