——— — —Ö2.—— — hc-— Kaleivoskop, MU MUSIK. Fröken von Schoultzs återkomst till fufvadstaden har gifvit de musikaliska nöjena ett ökadt intresse, som vi önska och förmoda, att de länge få åtnjuta, förutsatt alt tidsomständigheterna förbjuda den omtalta Italienska konstresan. Vi draga också icke i tvifvelsmål, att allmänhetens tidigt vitrade deltagande för utvecklingen af den älsk värda sångerskans lyckliga natur, åt hvilken konsten numera gifvil sin högre och ädlare stämpel, å hennes sida alltid skall motsvaras af er sann och liberal konsnärs anda, den hon äfven redan visat, då hon uppträdde för ett allmänt välgörande ävdamål, innan hov tänkte på sin egen fördel. Sedan vi förra gången hörde Fröker von Schoultz under ledning af dess Lärare, Hr Sihoni, har hennes röst fått mera mognad och tonfyllnad, älvensom metboden fullkomnat sig och nitrycket vunnit mera frihet och sjelfständighet. Den Sch weitziska Vallvisan, som vi på båda de förtlutna Concerterna hört, lemnar härpå ett ojäfaktigt bevis. Den var för Fröken von Schoultz en verklig trinmf. — 3en idylliska Theman, i sig sjelf intagande, har fått en lycklig behandling af kompositören, i det Sångerskans konst blifvit lika mycket afsedd, som melodiens romantiska karakter hållen i helgd, — Den anslog åhörarne på ett nästan electriskt sätt, och framkallade rop af da capo, hvilka Sångerskan, på första Concerten, äfven hade den välviljan att efterkomma. Arian ur Cenerentola har förut af Fröken von Schoultz varit sjungen. Den Bossiniska stylen återger hon med mycken förtjenst. :Det lärer också vara den hon hittills hufvudsakeligen studerat och således är hennes portde närmast. Desstonskift inde passager och tarmöed Amvavlande Firoirturer. samt