ska representationer af någon utmärkelse visa sig först efter Kejsar Leopold I:s anträde till regeringen, år 1657. Han var sjelf klaverspelare, och har komponerat flera Arier och Cantater, hvilka ännu finnas. Hans tycke för musik utbredde smaken för denna konst icke allenast vid Hofvet, utan äfven bland allmänheten; och flera af. Wiens Musikaliska Instituter härleda sig från denna tid. Han upprättade och underhöll ett ansenligt Kapell af Sångare och Instrumentalister; de förra till det mesta Italienare, hvaribland äfven kastrater. År 1659 lät han på nuvarande Josefstorget uppföra en stor Tceaterbyggnad, som innehöll trenne Loge-rader, jerste Gallerier. Ibland de ovanligt lysande festiviteter, hvarmed hans biläger med Spanska Infantinnan Maria Theresia år 1666 firades, var äfven uppförandet af en stor Opera (Pomo d Oro) med musik af Cesti, hvartill en stor Teater af trä blef uppförd på nuvarande Burg-Platz. Leopold sjelf, hans Hof och den höga Adeln drogo försorg om en så rik och praktfull representation, att troligen någon sådan på intet annat ställe då ännu ägt rum. — Antalet af de på Scenen uppträdande personer steg tillett tusende, Det blef sedermera ett stadgadt bruk, att Hofvet nnder Fastlagen förströdde sig med uppförandet af Skådespel och Operor på den stora Kejserliga Teatern, hvilka för det mesta gåfvos på Italienska; men äfven under mellantider och vid solenna tillfällen uppfördes Italienska Operor. (Forts, ce. a. g.)