LITLLENRA TUR. Scandinaviens äldsta sago-historia är rik på romantiska grupper. Också hafva de nordiska skalderna flitigt bearbetat dem, allifrån Messenius ända till våra tider. Ja, ännn tidigare, redan i trettonde seklet, skref Saxo Grammaticus på den vackraste Latin sina poetiska berättelser ur nordens historia. Men i Sverige började man först på sextonhundra-talet att på modersmålet bearbeta sagorna och förvandla dem till ynkeliga och lustiga Comedior och Tragedior. Ideen att dramatiskt behandla Fäderneslandets historia, hade Messenius lånat af Shakespeare; men ipgen gnista af den Engelske Skaldens snille flög öfver till hans efterhärmare, hvilken också hade ett obildadt och hårdt språk att kämpa med. Emellertid, ehuru Messenius hvarken hade poetiskt sinne för det dramatiska eller förmåga att gjuta lif i språket, vunno hans skådespel nationens tycke, och de lästes, i förnyade upplagor, så länge något battre icke fanns. Stjernhjelm uppsteg sedermera på Svenska skaldekonstens thron , och började ett nytt tidehvarf i vitterheten 5 men han var lika mycket vetenskapsman som poet, och hans mångsidiga bildning och verksamma snille drog honom åt så många håll, att han icke verkade allt hvad han kunnat, om han uteslutande egnat sig åt skaldekonsten, Under hans tid lästes ännu Messenius, men när Dalin företog sig att hyfsa den Svenska sångmön och tvang henne att i styfkjortlar och snörlif dansa på hofvet, måste allt gammalmodigt bortkastas. De dramatiska alstren måste stöpas i den Fransyska formen och röra sig i stela Alexandriner. Då skrefs en Tragedi, Habor och Signild, der endast namnen bevisa, att den icke är en öfversittning från någon af de Franska småpoeterna under Ludvig XIV:s tidehvarf. Det ganska romantiska ämnet, Hagbards och Signilds kärlek, är, näst Hjalmars och Ingeborgs saga, kanske den vackraste bland våra folktraditioner, och lefver ursprungligen såsom Folkvisa, på olika trakter, med uppgifven olika lokal för händelsen. Oehlenschläger, den förste och störste af de skalder, som sökt att med äkta konstsinne uppfatta och upplifva den anda, som lefver i den fornnordiska sagan, har äfven samansatt ett sorgespel af detta enkla ämne. Och sist har nu också Hr Ra blifvit lockad af detsamma att författa En dramatisk dikt i tvenne afdelningar.:? Denna dikt. (5asådd 8:60) innehåller