Pr TULLVÄRDERING. I N:o 16 af Tidningen Fäderneslandet finnes infördt ett Transumt af General Tull -Styrelsens underdåniga Skrifvelse öfver Rikets Import och Export är 15929, hvaruti grunderne för de Calculer, enligt hvilka de i Tull-Journalerne upptagne värden å sistnämnde år införde och utförde varor så förändras, att de förra beräknas med nära en million understiga de secnare, finnas närmare angilne och utvecklade, än uti det i Dagligt Allehanda intagna, utdrag af den underdäniga Skrifvelsen, hvilket närmast föranledde några anmärkningar i N:o 10 af Aftonbladet. Om vi äfven med verklig tillfvedsställelse häraf finna, atl General-Tull-Styrelsen med mera uppmärksamhet omfattat och i den underd. Skrifvelsen utförligare behandlat detta för våra handelsförhållanden så vigliga ämne än vi trott oss äga anledning förmoda, så äro dock våra förut yttrade tvifvelsmål om Calculernes rigtighet endast i ringa mon: upplyste och vederlagde. I vår tanka är det nemligen alltid. en otillförlitlig och oriktig grund att, i sätt, enligt uppgift i N:o 104 af Journal för Handel, Slöjd och Konst, hä: lärer skett, beräkna Importvarornas värde på handelsvågen efter deras inköpspris på lastnings-orterne. Kostnaden för varors hbitförande m. m. faller alltid emottagaren till last. Besparad för landet, i den mon Importea vore mindre, kunde den antingen biifva en behållning eller öka den inre industriepr och rörelsen. Månne t. ex. icke hvarje klok landtman, som beräknar priset på en i Staden köpt. vara, till hvad den kostat i inköp lägger transportkostnaden o, s. v.2 Om. för öfrigt en del af frakten för de varor som hitföras med våra egna fartyg icke directe tillfaller Utländningen, så drabba väl ändå alla Utrikes skepps-umgälder, ExportTull m. m. samt besättningarnes och fartygens underhåll på främmande ort den Svenske köparen! Vi höra ju våra skeppsredare beständigt klaga öfver den ringa förtjensten, ja icke sällan inträffande förlusten vid deras trafik 2